Gå till innehåll

[LÖST] DVD-brännaren har gått i pension


nasarf

Recommended Posts

Hej,

För ett par år sedan inhandlades det en Fujitsu-Siemens dator, som numer är slaktad. Den del jag har kvar är DVD-brännaren som har fungerar klockrent.

Nu satte jag in den i vista burken, den hittar DVD-brännaren men har gett den ett nytt namn. Har försökt att installera om brännaren utan framgång. Kan inte läsa CD/DVD-skivor men Vista säger ändå att den finns.

I enhetshanteraren ser allt helt OK ut.

Gick in på Philips hemsida, då det är dom som tillverkat brännaren och fick reda på att det är en OEM-brännare. Kan alltså inte uppdatera firmware på den.

Brännaren heter DVD8631/34.

I programet Imgburn finns det ingen enhet som kan bränna. Ni förstår om jag blir tokig här. Det enda jag behöver är en drivrutin för att få igång brännaren men inte ens farbror Google har förslag.

Någon med expert lösning?

Eller ska jag hiva brännaren till XP burken istället där jag vet att den fungerar, och sedan besöka netonnet för att inhandla en ny Vista brännare.

//xpna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver få fram fabrikatet på brännaren för att kunna leta drivers, men risken är stor att det inte finns några som fungerar i Vista, när brännaren är så pass gammal. Det finns analysprogram som kanske kan visa vad det är för brännare, t.ex Lavalys Everest, eller gratisprogrammet SIW

Får du fram fabrikat och modell, så kan du leta efter drivare på The Firmware Page!

http://forum.rpc1.org/dl_all.php

Annars får du en ny schysst brännare för 300:- i dag.... kan ju vara bra att ha en varje burk.    ;)

Edit: När jag läste en gång till så såg jag att du redan hade skrivit vad det var för brännare (Philips)... sen var det lätt som en plätt... drivare finns här  -->  http://forum.rpc1.org/dl_firmware.php?cate...p;manufactor=24

Inte säkert dom funkar i Vista dock!

Lycka till!        ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara kört med Vista driver till Philipsen...

Det är just detta som jag upplever som största nackdelen med Vista...

avsaknaden av drivrutiner till utrustning äldre än 3-4 år.

Tack och lov så kostar inte en ersättare (bättre) mer är runt 300:-  :-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej & tack.

Jätte kul att ni svarade på mitt inlägg.

Att ni hittade firmware uppdateringar till mig blev jag bara gladare av.

Det tråkiga i historien blir att det inte gick att uppdatera firmware på brännaren.

Jag gör som tänkt istället, in med brännaren i XP-burken. & så hälsar jag på onkel NetOnNet istället. 300:- låter ju som en gruva.

//xpna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...