Gå till innehåll

Inga hårddiskar hittas av BIOS!


Recommended Posts

Hej!

Jag skulle häromdagen installera om Windows XP på min laptop, Fujitsu-siemens Amilo M3438G.

Men när jag väl bootade ifrån XP-skivan och skulle installera, så kunde inte installationsprogrammet hitta min interna hårddisk. Detta gjorde att jag inte kunde installera Windows XP, utan programmet avslutades med att säga att jag skulle köra diagnostikprogram(gjort, funkar) eller installera drivrutiner för hårdvaran.

BIOS kan heller inte hitta HDD med hjälp av sin automatiska sökning. Jag har flashat min BIOS med den senaste mjukvaran för denna dator, men BIOS hittar fortfarande inte HDD.

Datorn startar i vilket fall ändå och kommer in i Windows där jag kan hitta HDD. Men för att installera om Windows, genom att "blåsa" datorn, så skulle jag vilja hitta min HDD.

Är det någon som stött på detta innan och kan hjälpa mig hur jag ska hitta HDD?

MVH Uni

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Ämnet flyttat av stenis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har troligen S-ATA disk i burken, ockh din xp-skiva har inga drivrutener för sata. Du behöver antingen en diskett med sata-drivers, eller så får du tillverka en ny xp-skiva med integrerade sata-drivers. Tillverka en ny skiva kan man göra med hjälp av ett program som heter nLite och kan hämtas på länken här:

http://www.nliteos.com/index.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(har du installerat sata drivrutiner till hårddisken ?)

Jag har bara installerat drivrutiner till hårdvaran genom xp, där också ett program och drivrutiner fanns till hårddiskarna.

(Du har troligen S-ATA disk i burken, ockh din xp-skiva har inga drivrutener för sata.)

Ja, det kan kanske stämma. Det sjuka är att det är Fujitsus egen recovery-skiva som medföljde datorn, så det borde ju finnas med.

När jag då tillverkar en egen XP skiva, behöver jag då specifika drivrutiner till just min SATA-HDD.

Tack för svaren!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har du manualen på engelska om hur man återställer en Amilio till bland annat fabriksinstallationen.

http://support.fujitsu-siemens.com/com/support/manuals.html

Första  Citatet visar i vilken ordning du matar in DVD om du har Restore skivor.

Andra  Citatet är från hur du skapar Återställnings DVD'er.

Tredje Citatet är hur du använder dem för att skapa ett rent system igen.

System restore using the Fujitsu Siemens Product Recovery CD/DVD and the

1. "Fujitsu Siemens Product Recovery"

2. "Drivers & Utilities"

3. "Drivers / Applications"

Proceed as follows to back up the factory default settings.

1. Turn your machine on

    or:

    If the PC is already running, switch the machine off, wait for a moment and then switch it on again.

2. During the boot process, press the F8 key at very frequent intervals, until the menu

    "Advanced Boot Options" appears. Repeat this process if necessary in order to gain access to this menu.

3. The "Advanced Boot Options" menu will offer you the "Repair your Computer" function. If this is not the 

    case, use the up/down keys (↓↑) to select "Repair your Computer" and confirm with the Enter key.

4. Once Windows has loaded a few files, "System Recovery Options" will appear.

    Under "Select a language" and "Select a keyboard layout:" specify the language and keyboard layout.

    As a rule, the language will be automatically recognised by the system and is marked in grey. Click on "Next".

5. Under "User name:" enter the user names and the "Password". The user name will also be available in

    the selection menu and can be called up by clicking on the black triangle. If you have not assigned a

    password for the user selected, leave the "Password" field empty. Then click on "OK".

6. In the following "System Recovery Options" menu, select the option "Fujitsu Siemens Computers

    Recovery" with the sub-item "Easy backup and recovery of your system".

7. The "Backup / Restore data" menu will open. Select "Back up factory default settings" and click on "Next".

8. This will give you access to the DVD burner, click on "Next".

9. Select a storage medium under "Select type of disk", click on "Next".

10. You will then be asked to name the medium. Name the medium as suggested on screen

    (e.g. "Recovery # 1"). This labelling is necessary to ensure that the media do not become mixed up

    during the restore process.

11. Insert the first disk in the drive of your burner and close the drive.

    The burning process will start.

    The duration of the process is dependent on the configuration of your system and may therefore take

    several minutes.

12. When prompted, insert the next disk into the drive.

    On completion of the writing process, a confirmation message will be displayed.

13. Remove the disk from the drive.

14. Select "Exit" to close the process.

4.1 Restoring the system from disks you have created

    You can restore the system to the factory default settings from disks you have created.

    Have all your recovery media ready and proceed as follows:

1. With the machine turned on, insert the "Recovery # 1" DVD into the optical drive.

2. Turn the machine off, wait a moment and then turn it back on.

3. When the prompt "Press any key to boot from CD or DVD " appears on the screen for the first time,

  press any key on the keyboard. Caution! This message may appear after each restart during the

  installation process. Please ignore this message in these cases as the computer is only booted from

  DVD once.

4. In the course of the system restore, all the contents of your hard disk on your target drive will be

    deleted. If you are asked in the subsequent "Windows Boot Manager", confirm "Windows Setup

  [ EMS Enabled]" with the "Enter" key.

5. In the "Backup / restore data" menu, confirm the menu item "Restore factory default settings" with "Next".

6. Now follow the on-screen instructions.

7. When prompted, insert the next medium (DVD) into the drive.

    On completion of the system recovery, a confirmation message will be displayed.

8. Remove the DVD from the drive.

9. Select "Exit" to close the process. Your system will now be restarted.

10. After the restart, you must make some adjustments. To do this, follow the onscreen instructions.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det kan kanske stämma. Det sjuka är att det är Fujitsus egen recovery-skiva som medföljde datorn, så det borde ju finnas med.

När jag då tillverkar en egen XP skiva, behöver jag då specifika drivrutiner till just min SATA-HDD.

Du behöver specifika drivare till ditt moderkort. Men har du bara en recovery-skiva, så är läget ett annat. Detta har jag ingen erfarenhet av, tyvärr! Tror inte det går att modifiera en sådan på samma sätt.... men jag kan ha fel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, än en gång!

Jag får pilla med detta under eftermiddagen. Tack för inklippen från manualen. Tyvärr existerar inte "repair your computer" under "advanced boot options", trots att manualen är till den datortyp som jag har.  :'(

Det är ju "system recovery options" som jag vill åt. Finns det andra vägar att nå denna?

Tack/ uni

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du Har du möjligheten att återställa original BIOS ?

Det är ju trots allt via BIOS-programmet som <Delete>, <F12> och <F8> hanteras.

Jag såg ingen BIOS uppdatering utan enbart Flsah programmet... (kanske "Allt i Ett")

En annan undlig sak... drivrutinpaket för "Via SATA Raid" !?! är det detta som används trots en enda HDD ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur man återställer bios till original. Jag är också rädd för att hela datorn havererar om jag försöker mig på det. Jag flashade BIOS:en med den på Fujitsus hemsida. Det skulle ersätta BIOS eller uppdatera till 1.10c. (Antar jag)

Det borde väl vara en uppdatering? (tidigare var den också 1.10c, men med denna flash så ominstallerade jag väl samma version?)

Japp, det är SATA Raid jag körde och kör. Datorn har 2 HDD (dock tror jag inte att det är två olika fysiska HDD på 60gb var), utan bara 2 partitioner på 60 gb var. eller?

Jag har alltid bootat med windows xp skiva då jag installerat om mitt Windows. (aldrig installerat om det på denna dator)

Jag har skapat mig en egen windowsskiva med nLite och importerade  *.ini-filer till SATA Raid, i tro om att detta skulle installera drivare till HDD. (antagligen fel)

Kan någon ge mig ett exempel på hur ni har skapat en xp skiva med era SATA drivrutiner till?

MVH Uni

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen så förändrade du alltså inte BIOS.

Raid innebär 'nornalt' två fysiska diskar.

Nog borde du i BIOS se någon typ av 'disk' enhet eftersom du kan välja bootprioritet (eller?).

Det var länge sedan jag installerade min XP på SATA disk. Jag hade en diskett benämnd "NvRaid Driver Disk".

Jag tryckte <F6> i installations booten och adderade drivrutinerna som listades på disketten.

Därmed syntes alla disktyperna senare. Dessa är kanske de som skall ingå i din nLite.

FSC_VIA_SATA_RAID_VT6421_5_1_2600_440a__1006605.zipVIA ComboRAID Software Package V4.40adrvdisk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tog jag in hela mappen "VIA ComboRAID Software Package V4.40a" i nLite. Jag valde också OS XP ibland de många olika när jag lade till paketet. Skulle jag bara ha mappen drivers?

Det funkade nämligen INTE då jag än en gång bootade med xp-skivan. När jag tryckt F6 och låtit den försöka installera så säger programmet bara att inga enheter kunde identifieras. Vidare i programmet då jag ska installera windows hittar den därmed inte HDD.

Principen är ju den att man ska installera drivers till HDD. Jag läste om en annan apa som hade samma problem som jag. Experterna sa också till honom detta med floppydisken. Jag har ju ingen floppydrive, så jag testar ju nLite istället.

Jag kanske ska hitta de exakta drivers till min(a) HDD? Numret: ST9681AS SATA150, NCQ.

Båda två heter likadant. (använde programmet Sandra för att identifiera)

Och sen installera dem i nLite?

Eller kanske som e-son sade att man ska ha drivrutinerna till moderkortet?

Tack för hjälp

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle jag bara ha mappen drivers?

När man använder en diskett för inläsning av drivrutiner så får man med hjälp av första filen txtsetup.oem

en meny med driver val. En diskett är byggd så här:

Diskettenhet (A:)

txtsetup.oem

[NvRaid]

            NvRaid  (typ Fil)

          [Win2KXP]

                          nvatabus.inf

                          nvraid.inf

                          idecoi.dll

                          nvraidco.dll

                          NvAtaBus.sys

                          nvraid.sys

                          nvata.cat

                          nvraid.cat

          [Win2003]

                          ... (motsvarande filer som för Win2KXP)

Du borde haft motsvarande uppbyggnad som låg under drvdisk:

drvdisk

txtsetup.oem

[i386]

        txtsetup.oem

        VIAMRAID    (typ Fil)

        [NT5]

                VIAMRAID.INF

                viamraid.sys

                viamraid.cat

        [NT4]

                ... (motsvarande filer som för NT5 som var XP's)

Med en sådan uppbyggnad så hade inte ens installationen kontrollerat om passande hårdvara fanns

förren mycket senare under buss/disk skanningen.

Jag kanske ska hitta de exakta drivers till min(a) HDD? Numret: ST9681AS SATA150, NCQ

Nej, diskarna i sig har inga special drivrutiner utan de som standardmässigt ingår i Windows (disk.sys...)

Drivrutiner till moderkortet är just denna ett exempel på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, ska jag testa igen då och lägga in drvdisk mappen så som du har skrivit på en skiva med hjälp av nLite?

Ex:

drvdisk

txtsetup.oem

[i386]

        txtsetup.oem

        VIAMRAID    (typ Fil)

        [NT5]

                VIAMRAID.INF

                viamraid.sys

                viamraid.cat

        [NT4]

(Dock syns inte mappen drvdisk på skivan efter jag har bränt ny med nLite. Men det ska det kanske ej?)

Eller ska jag försöka fixa en floppydisk, usb, och köra såsom de säger här? (fujitsus-hemsida)

How to install the S-ATA driver during the MS Windows® XP installation.

Solution:

If you use the shipped Recovery CD you do not need any driver from the floppy disk drive. The S-ATA driver is integrated in the Recovery CD.

To install the system with another MS Windows® XP CD the following steps are needed:

Ensure to have the VIA RAID driver available for the MS Windows® setup process.

    * Various USB disk drives are supported by your notebook. Fujitsu Siemens Computers recommends to use following devices:

          o USB Floppy Disk Drive - Fujitsu CP078730-03 (YE-DATA)

          o USB Floppy Disk Drive - TEAC FD-05PUB

    * Extract the VIA RAID driver from the Drivers- & Utilities CD/DVD by clicking on --> Extract. Then the C:fsc.tmpraidvia_raid_v4_30a_wxp folder will be created with all relevant files.

    * Copy the files from the C:fsc.tmpraidvia_raid_v4_30a_wxpDrvDiski386 folder to a floppy disk. This disk should include following folders and files:

          o NT4 folder

          o NT5 folder

          o txtsetup.oem

          o VIAMRAID

Begin the MS Windows® XP Professional Edition setup process.

    * Connect the USB floppy drive to the system.

    * Boot from the MS Windows® Setup CD and start the installation.

    * Press [F6] to install a third party SCSI or RAID driver and insert the driver disk with the VIA RAID driver. Setup will implement the driver to the installation process.

    * Proceed with partitioning and formatting the hard disk. Afterwards setup will ask again for the VIA RAID driver disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Via <F6> i installationen så förväntas ju en textsetup.oem -fil med beskrivning av drivrutin och dess placering.

Öppna filen med Notepad.exe och se att beskrivningen stämmer när du kör via nLite.

Det kanske räcker att du kan peka ut INF -filen (?)

Personligen har jag en extra USB-floppy eftersom diskettstationer numera är sällsynt i systemen.

De supportas ju fortfarande i BIOS och förväntas av XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det som är så stört. På fujitsus hemsida stod det att man skulle ändra något i BIOS. Men när jag väl kollade i min BIOS, så fanns det som de snackade om inte där. Min BIOS olika alternativ är väldigt få.

Jag får ta och testa med diskett och se om det funkar.

Tack för all hjälp, kommer ni på några mer tips så bara skriv!

MVH Uni

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu funkar XP-skivan till hårddiskarna.

Jag använde ett annat program som rekommenderades här:

http://www.amilo-forum.com/topic,26,-Insta...ro-PE-FAQs.html

Bygger på samma princip som nLite, men hade en utförligare guide till just Amilo.

Nu kan Fujitsu vara glada att de inte förlorar arbetare i brutal död.  ;D

Tack alla som hjälpt mig!

Mvh Uni

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...