Gå till innehåll

Datorn "hänger" sig länge vid bl.a. uppstart


westis

Recommended Posts

Hejsan,

Sedan en tid har jag haft problem med att Vista segat något oerhört. Jag misstänker att det har något med minnet att göra (ev. hårdvarufel), så kanske detta är fel forum att fråga i...

Hur som helst, jag installerade om Vista från scratch. När jag ska in i installationsprogrammet från DVD-skivan fastnar liksom datorn väldigt länge (flera minuter) på varje steg, så att man tror att datorn hängt sig. Men till slut lyckades jag i alla fall installera allt.

Nu när jag startar datorn blir skärmen helt svart i ett bra tag innan inloggningsfönstret dyker upp. Jag har inget minne sedan tidigare att det har varit svart så länge under uppstarten.

Kan det vara något problem med minnet och hur kollar jag det i så fall? Kan förstås plocka ut ett minneskort i taget och se vad det gör för skillnad, men tänkte höra om någon har stött på liknande problem.

Kör numera SP1 (men problemen uppstod innan). Datorn har följande konfiguration:

  • [li]Intel Core2 2.13GHZ[/li]
    [li]RAM: 3583 MB[/li]
    [li]Grafik: nVidia GeForce 7600 GT (med senaste drivrutinerna)[/li]
    [li]Moderkort: ASUS P5N-E SLI (med senaste BIOS)[/li]

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...