Gå till innehåll

Köpa ny dator med Vista x64 inte det lättaste


JohanF

Recommended Posts

Det är inte det lättaste att köpa en ny bärbar med x64 Vista. Kanske läge att skriva om vilka tillverkade som låter en välja den version man vill ha.

Dell låter en välja mellan alla Vista versionen om man ringer och beställer.

Zepto låter en också välja.

Köper man hp eller Acer får man sitta där med sin x86 version och se ledsen ut.  :'(

HP har ju tom börjat sälja med 3GB minne nu, för att slippa folk som klagar på att de inte ser allt minnet med Vista x86 kanske?

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var i kontakt med Dell igår för jag har för avsikt att köpa en ny maskin då min Dell Dimension är 3 år gammal. Det sitter en 64-bitars processor i den men jag tycker inte att det är lönt att köpa Vista till den och då trycka in mer minne. Hellre köper jag en ny och lägger pengarna på den nya.

Jag var intresserad av en ny stationär i prisklassen 8-10000. Problemet var att samtliga leverades med 32-bitars operativsystem trotts att vissa hade en processor med 4 kärnor. Svaret jag fick från Dell var att folk inte vill betala mer för att få ett 64 bitars system så därför säljer man inte det.

Nu har jag tittat runt och det ända sätter att få en maskin med 64 bitars system är att köpa en av märket HPD. (HPD=Hopp Plockade Delar). Med andra ord man måste bygga en själv.

Även Microsoft skall kritiseras här. Om jag vill köra Vista på min Dimension 8400 så får jag en 32 bitars skiva, sedan får jag betala extra och vänta ytterligare 1-4 veckor på en 64-bitars skiva. Såvida jag inte köper Vista Ultimate, då får jag båda versionerna.

/uffe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ring igen och prata med en annan säljare. Jag hade inga problem att köpa min Latitude D630 med Vista B x64. En kollega köpte en Latitude D830 med Vista Ultimate x64.

Varför skulle man betala mer för x64? Full säljare?  ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

En liten undring ang. detta

Om du köper en HPD som du säger, då får du ju inget OP med.

Jag satt i helgen och monterade ihop mitt HPD från netonnet (Dator i Delar AMD Performance Art nr: 086938)... och slängde i Vista Ultimate x32 iofs, men hade jag haft en skiva med x64 hade jag dragit i den istället.

I lördags beställde jag 2 GB minne till

Nu kan jag ju inte veta att just den datorn jag köpte kunde hantera x64 men jag fick hjälp av en data tekniker med detta.

Kan du inte gå till affärn och köpa ett x64 bits op och en dator i HPD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag köper mina delar då köper jag ju även en Vista OEM 64-bitars. Jag ville bara visa att nästan det enda sättet att få ett 64-bitars system till din dator är att bygga den själv för de är mycket svårt att hitta en sådan dator ute i handeln.

Det andra alternativet är att köpa en snordyr uppgradering få hem den vänta sedan 1-4 veckor och betala lite till för en 64-bitars skiva alternativt lägg ut cirka 3000:- och få båda skivorna och slipp vänta 1-4 veckor.

Det finns nu ett tredje alternativ som jag funderar över. Det är att göra med Vista som jag gjorde med Windows 2000. Hoppa över systemet. Gå på nästa system som Microsoft håller på att ta fram, för då måste man börja satsa stort på 64-bitar, både maskin och program.

/Uffe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...