Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag kanske inte har förstått hur jag ska hantera filer i Vista men funderar på att gå tillbaka till XP igen.

Kan någon förklara hur man ska hålla ordning på både nya och gamla filer.

Vista verkar byggt för att lägga alla filer i samma mapp och sökning ska ske med hjälp av taggar. Det kan väl fungera med nya filer om man är disiplinerad och taggar filerna. Men hur ska jag hantera alla "gamla" "otaggade" filer av olika slag. Bläddra i mappstrukturer verkar mycket krångligt, ibland nästan omöjligt. Ikonen för att gå upp ett steg i mapparna som fanns i XP är nu försvunnen. Det finns en "föregående" ikon men om du var på en annan disk i steget innan hamnar du inte där du vill, dvs upp en nivå. Jag är van att ta en kopia på en fil eller mapp, ändra i kopian och sedan radera den ena eller den andra beroende på resultatet. Hur hanterar man det här i Vista, det går men är krångligt, i XP är det här arbetssätet enkelt.

Har jag missuppfattat hur filhanterigen ska gå till i Vista eller är jag för gammalmodig i mitt sätt att hantera filer.

Tacksam för svar

Posted
Bläddra i mappstrukturer verkar mycket krångligt, ibland nästan omöjligt. Ikonen för att gå upp ett steg i mapparna som fanns i XP är nu försvunnen. Det finns en "föregående" ikon men om du var på en annan disk i steget innan hamnar du inte där du vill, dvs upp en nivå.

Om du klickar <Backspace> så backar du bland dina steg oavsett vilka diskar du varit på.

Vista verkar byggt för att lägga alla filer i samma mapp och sökning ska ske med hjälp av taggar.

Du väljer själv hur du vill organisera / sortera dina filer i mapparna.

Högerklicka på ett kollumnnamn och välj vilka kollumner som skall visas. Taggar är bara en av dem.

Du kan lägga till och tabort kollumner via "Mer...". De normala XP-valen är:

Namn, Storlek, Typ och Senast ändrad.

Posted

Tack för ditt svar. Att skapa mappar och visa filerna i mapparna är inget problem. Det som är svårt är att flytta sig mellan mapparna.

Guest Fluorescent79
Posted

Du kan ju alltid trycka på brödsmulan uppe i adressfältet. Jag tror att tanken är att denna ska ersätta pil upp i xp. På detta vis så kan du ju gå upp två eller tre steg på en gång om du vill.

Vista verkar byggt för att lägga alla filer i samma mapp och sökning ska ske med hjälp av taggar.

Detta håller jag inte riktigt med om. Främst för att det finns inte tillräckligt med taggar att beskriva filerna i vista. Jag ordnar fortfarande min musik i mappar. Artist/Skrivnamn. Men sen kan jag ju med sök roa mig med att hitta musik baserat på årtal, eller genre eller liknande.

Dock fungerar det inte riktigt lika bra för videoklipp. Jag kan inte ange episodnummer, eller säsong. När jag spelar in så får jag reda på kanal och en kort beskrivning av media center. Men då media center inte heller vet om vilken episod eller vilken säsång det är, så ordnar jag dessa i mappar också. Tv-serienamnsäsongsnummerepisod.wmv.

Så du kan nog fortsätta göra som du brukade i vista. Men du kan ju ta hjälp av sök och stacks för att hitta filer.

Posted
Du kan ju alltid trycka på brödsmulan uppe i adressfältet. Jag tror att tanken är att denna ska ersätta pil upp i xp. På detta vis så kan du ju gå upp två eller tre steg på en gång om du vill.

Detta var en annonym markör som man inte normalt lägger märke till...  :o