Gå till innehåll

Nyformaterad XP, hur vet jag vad min hårdvara heter?


Stimotol

Recommended Posts

Hejsan..

Har precis formaterat om min dator, hur vet ja vilka drivrutiner jag ska installera, hur vet jag vad alla hård varorna heter som tex. Grafik kortet, ljudkortet osv.

Har också ett annat problem, mitt nätverks kort är installerad men LAN lampan lyser inte, vad kan de bero på. Jag pratade också häromdagen med BB-Support och dom sa antingen är det fel på sladden eller ditt nätverks kort, vad kan de bero på?

tacksam för hjälp

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Stimotol,

...är inte dessa frågor något som man skall fundera över innan man rensar hela systemdisken ::)

Det är ungefär som att säga "Hej, jag har just sparkat av mig foten, vilken skostorlek behöver jag ?"...

Antingen så har du de gamla installations skivorna kvar som du fick med datorn eller så

får du ta reda på vad som finns i burken genom att se efter eller ladda ner något program som

t.ex Everest (eller bättre) som visar funna enheter.

Att inte LAN-lampan lyser kan bero på att drivrutinen för nätverkskortet inte är installerad ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi riktar in oss på frågan om nätverksanslutningen då...

Är nätverkskortet synbart i dina Nätverksanslutningar ? Har du konfigurerat det ?

Om det är klart och kortet är aktiverat så är frågan om kabel typ, har du rak eller korsad ?

När du ansluter två nätenheter med rätt typ av kabel så tänds gröna länklampan hos båda

och vid trafik blinkar orange lampa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, allt är som det var innan jag formaterade min dator.

I Enhetshanteraren står det att allt är OK...

Allt är OK... men har du ett "Nätverkskort" med beskrivning därunder ?

Om du har ett kort där, hur är det då i "Nätverksanslutningar" ? har du någon nät-ikon där ?

(Anslutning till lokalt nätverk)

En fråga, när jag formaterar min dator nästa gång, hus ska jag behålla mina drivisar?

Personligen sparar jag alla CD som kommer med datorn och nya delar (grafikkort).

I samband med att jag laddar ner nya drivrutiner och program så sparar jag alltid

originalen i en folder kallad "Senast installerat" på extradisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...