Gå till innehåll

Vanligt bredband vs trådlöst?


Recommended Posts

:- Just nu har vi en 24mbits lina från telia. Vi ska flytta och enligt telia ligger der långt från stationen så troligtvis sjunker hastigheten till 8mbits. Nu undrar jag om man skaffar en trådlös router Dlink eller telias som dom säljer + att vi måste skaffa 3st trådlösa nätverkskort priset ligger nånstans mellan 1500-2000kr för allt. Vilken hastighet kommer man upp i vilket är bäst? Fördelen med trådlöst är ju att man slipper sladdar. Alla tre är xp datorer. Enligt telia så kopplar man bara kabel från modemet till den trådlösa routern och sen ska det fungera. Vad ska jag göra någon som vet? MVH brittlos ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trådlösa anslutningar är dock betydligt känsligare än anslutningar med kabel. I hemmamiljö uppstår störningar från annan elektrisk utrustning som försvagar de trådlösa signalerna. En trådlös anslutning har därför alltid lägre hastighet än en kabelanslutning.

Har i nuläget en 8mbit adsl och med lite drygt 5000m till stationen kommer jag endast upp i ca 6,5 med kabel och 4,5 med trådlös bärbar.

Detta är när bara en dator är inkopplad. Barnen har varsin dator  och om alla är igång samtidigt får vi vackert dela på maxhastigheten genom  3 vilket ger ca 2 mbit per dator med kabel.

//Oldoak

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för ISP som leverar 8mbit när man har 5km till telestationen? Telia vägrar i de fall jag hört.

edit:

Det där med hastighet på trådlöst är inte lätt att svara på. Både avstånd, väggar och eventuella störningar spelar in. Sen påverkas även svarstider om man har dålig mottagning.

Jag brukar rekomendera Linksys WRT54GL till de som ska köpa en trådlös router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har BBB som leverantör! Men jag får inte levererat 8mb

Då jag tidigare hade tjänsten "Bredband 2" och vid förfrågan om "Bredband 8" fick uppgift om att då avståndet till stationen överstiger 5000m kan jag inte få denna tjänst.

Jag var påstridig och tjatade och blev erbjuden att prova med högre månadskostnad.

Vid tp-tester kom jag upp i ca 6,5mb.

Detta accepterade jag och får således betala en högre summa än för 2mb anslutningen dock med reservationen att jag kommer aldrig att komma upp i hastighet på 8mb.

Jag vet inte vad Telia har för regel men ju längre avstånd till stationen desto osäkrare anslutning vid högre hastighet.

Jag har vid några tillfällen tappat anslutningen och det beror på att hastigheten är för högt satt. Om man vill ha en stabil anslutning kanske Telia´s 2mb är ett säkert val vid långa avstånd. Jag har fått lovord av bekanta som har de som leverantör att det fungerar utan problem.

//Oldoak

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sista jag hörde var att Telia bara levererar 0,25mbit till de som har 5km till stationen och den hastigheten gör ju ingen glad. Innan har det gått att beställa 2mbit iaf och har man det sen innan får man behålla det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

???Tack alla som svarat  jag tror att det är runt 1-3 km till stationen beroende på var dom finns om det finns en där jag hoppas så är det 1-1½ km. Annars blir det runt 3km. Men vad hade ni gjort skaffat grejorna med risk att det inte funkar eller behålla tråden fast jag vill nog byta router jag har Dlink 804 som bara kom ut i begränsad upplaga. Finns det nån bra router? MVH brittlos

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej...

Varför inte köpa en router med portar och trådlöst så kan man ju prova.

Då kan du sätta in ett trådlöst nätverkskort och se hur det fungerar,skulle det vara problem så byt till det vanliga kortet och använd kabel

Jag själv har te.x en router Netgear WGT634U där två stationära datorer går med kabel och en stationär trådlöst. Använder även en bärbar trådlöst emellanåt och det har aldrig vart några problem med detta.

Jag tippar på att ett dylik router kostar en 5-hundring.

Jag har aldrig använt mig av någon av annat märke så jag kan inte ge rekomendationer där men som alltid är det ju många som har olika åsikter om vad som är bäst.

Lycka till //Oldoak

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...