Gå till innehåll

Jag är mycket nöjd med Vista


Whitening

Recommended Posts

För en månad sedan drog min gamla Dell 8100 med Windows 2000 sin sista suck och hamnade på återvinningscentralen för elektronikavfall. Jag kände mig nog lite stolt när jag la min svarta trotjänare bland alla smutsgråa burkar.  :D

Med mycket stor motvilja beställde jag en ny med förinstallerad Vista. Jag hade en klar åsikt om Vista som grundade sig på allt jag hade läst, och vad jag kan minnas så fanns det inte en enda sak som var till Vistas fördel.  >:(

När jag fick datorn ägnade jag flera dagar till att ta bort all lull lull. Till slut såg allt ut som i Windows 2000.

Efter ett par veckor, när allt hade lugnat ner sig, började jag titte lite på vad som var nytt i Vista. Sökrutan vid Start är helt underbar. Nu har jag haft datorn i en månad och jag måste säga att jag kan inte tänka mig att gå tillbaka till Windows 2000. Jag är mycket nöjd med Vista.  ;D

Mitt råd till alla, oavsett vilket OS man använder, är att vara mycket återhållsam när det gäller att installera nya program. Alla pratar bara om hur lite ett program belastar OS men ingen säger något om hur det står till när det gäller att avinstallera programmet. Jag har vid många tillfällen fått manuellt "skrapa bort" program i Registry och inte sällan har det i alla fall slutat med en ominstallation. Numera har jag bara två gratisprogram installerade och det är AVG Antivirus Free samt CCleaner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till insikt!

De flesta som klagar på Vista gör inget för att förbättra in upplevelse, och är bara intresserade av de "synliga" delarna. Vistas stora nyheter sitter ju under skalet!

Och tror oftast det är personer med förinstallerade OEM versioner som är överbelamrade med tillverkarens

egna program som får problem.

Har kört Vista sedan det släpptes och har inte haft några problem med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till insikt!

De flesta som klagar på Vista gör inget för att förbättra in upplevelse, och är bara intresserade av de "synliga" delarna. Vistas stora nyheter sitter ju under skalet!

Och tror oftast det är personer med förinstallerade OEM versioner som är överbelamrade med tillverkarens

egna program som får problem.

Har kört Vista sedan det släpptes och har inte haft några problem med det.

Håller med fullständigt. Visserligen har jag fått ett och annat bryt på Vista, men det har inte varit svårare att åtgärda i Vista än i något annat operativsystem. Kan dock erkänna att jag behåller XP i minst en dator här hemma...

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då passar jag också på tala om att jag är jättenöjd med Vista  :)

Ännu nöjdare blev jag när jag installerade SP1 :D

Jag har haft dator i 10år och har inte förrän nu

kunnat säga att jag är nöjd till 100% ;D

Jag har en OME installation men är supernöjd.

Var lite tveksam när jag köpte datorn eftersom jag bara har varit van vid

att ha en massa installations CD. Dom "problem" jag har haft har varit små och jag har för det mesta kunnat lösa dem själv. Det har mest varit min okunnighet som har satt käppar i hjulet men det

är ju inte Vista's fel  ;) Tack vare bla många av er har jag kunnat lösa det själv och lärt mig en massa också på samma gång.

Jag hade mycket strul med XP av en eller annan anledning

men nu flyter det för det mesta bara på utan problem.

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

samma här.. har haft vista sen jag satt ihop mina nya dator för ett par månader sen (har dock testat vista sen första longhorn betan kom ut o följt upp) o när d väl kom 6000? va välö numret. va jag först väldigt besviken va knappt inge som funkade o bara strulade. men som man lärt sig idag att vista vill ju sig inte funka på all hårdvara. men iaf. till saken. nu har jag kört det på ett amd x2 4800+ 2,5ghz @ 3,0 ghz samt 2 gig pc5300 minnen o ett gf8600 512mb g-kort.. o jag älskar allt "lull lull" o både spel o explorer flyter på som aldrig förr. alla program funkar as bra o kör avast anti virus som bara e underbart. dock har jag lite problem me utorrent.. om jag tankar nått som maxar linnan så segar det ner hela systemet. fast behöver ju inte ha me vista o göra då d inte gör d på min polares dator.

men iaf. jag e skit nöjd me vista o har inte haft några problem alls.. 1 bluescreen har jag fått då jag installerade några konstiga drivare..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För ett tag sedan hittade jag en tråd som handlade om hur ofta folk ominstallerar OS på sina datorer. En del gör det, ganska många faktiskt, en gång i månaden, medan andra gör det en gång vartannat år.

Folk installerar vad som helst, så länge det är gratis, utan att skänka minsta tanke på om mjukvaran är lämpad för OS man använder och kunskaper hos den som har utvecklat mjukvaran. Man kan då bara hoppas på att det inte är en 7-årig grabb som har tagit fram detta förträffliga program  ;)

Det är som att låta någon man inte känner passa ens plånbok medan man tar en simtur i havet. Sannolikheten är ganska stor att varken plånboken eller den hjälpande handen är kvar när man kommer tillbaka.

Alla får självklart bestämma själv vad man väljer att installera på sin dator men om något går fel då ska man inte skylla det på MS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt att se så många sunda inlägg i en tråd av denna sorten, både positiva och negativa.

Många av oss är trots allt ganska enade kring det faktum att man inte kan skylla MS för allt. Visst finns det konstiga hårdvarupaket som inte alls lämpar sig för ett visst operativsystem, men det finns hela tiden alternativ och gott om hjälp att få... något som detta forum vittnar till.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

precis köpt en ny dator med 64 bit vista, min gamla har dualboot 32 bit vista & xp pro.

skillnaden på nya hårdvaran är enorm. efter att ha vart besviken på vista

inser jag nu att detta beror till stor del på den gamla datorns prestanda.

vista startar tom upp snabbare än om jag loggar ut o in i xp på den gamla datorn !!!! ???

märkte framför allt skillnad på sp1 vid kopiering av filer, så sp1 är att rekommendera.

konstigt hur många som älskar xp verkar glömma hur xp va innan sp1 eller sp2.

det har i stort sett varit samma sak med alla operativ.

är en stor skillnad sedan win- 95 tiden iaf...  ;)

gamla datorn: p4 3.2, 2gb ram, gf 7800

nya : quad core q6600, 4gb ram, gf 8800

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte läst era inlägg men kom att tänka på, så mycket skitsnack det går om Windows, speciellt Vista och i samband med SP1 versionen och dess nyheter som ska komma.

Jag kan säga att hälften av allt dom har sagt ska komma i SP1 är totalt fel. Sitter med SP1 RTM och den har, för mig, gjort en ENORM skillnad! Jag skulle inte bli förvånad om jag hade högre FPS i mina spel än på XP nu. Det känns en enorm skillnad. Spelen bara flyter på!

Sen så vill jag lägga till att Windows är ju en stängd programvara och med tanke på det så tycker jag att det är ALLDELES för många spekulationer och rykten och totalt fel påhopp om Windows! Ni har fan inte en aning vad ni snackar om! Som sagt så blev jag lite överraskad när mitt SP1 var totalt annorlunda än vad alla har tjatat om.

Jag gillar inte när folk bara läser nån text som i sin tur härstammar från någon som suttit och tänkt ut hur det KAN vara i Windows, det går alldeles för mycket rykten; Vista är ett mycket bra köp och, som vi har märkt världens bästa OS, kanske på delad plats med Leopard, men fan så mycket bättre än XP, det är fakta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag måste oxå säga att jag tillhör den delen av befolkningen som installerar om lite då och så.

Ibland när jag kommer på att just det och det inte fungerar i Vista, tex ljud ut på både digital och vanliga högt utgångarna. Så kan jag installera tex xp vanlig eller MCE 2005 på någon annan mindre Hdd som ligger kvar. Men lagom till att man lyckats intallera allt och de ca 300Mb uppdateringar som det blir med MCE 2005. Så är jag trött på det.

Tycker att om man bara har tillräckligt kraftig hårdvara så uppskattar jag Vista mycket mycket mer än Xp. Kanske riktiga FPS-tokiga presoner kan föredra Xp det kan man förstå. Men som sagt, Vista kommer bli bättre. Titta... Xp uppdateras fortfarande efter så många år, klart Vista inte kan kommit ifatt allt , speciellt inte i ett föråldrat hårdvaru-system. Men i en ny fräsch burk så tycker jag Vista känns mycket mycket trevligare. Det finns massor med folk som gnäller på Vista, att det bara är Ögongodis och så. Men ändå så ska de ha Sidebar...Vista sounds, Themes, ja allt det där, som Vista har....... skum filosofi .  ;D

Näe Jag håller mig till Vista, helt klart!!!        Det är all skit runt omkring som förstör.....(för det mesta)

5 timmar med Xp och jag vill ut=)

///Dennis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nöjd med Vista visst man jag tycker att det är dåligt att man inte får ner alla uppdateringar från Windows update i vista för jag vet att det finns över typ 90st jag inte kan se ell

jag tycker att ms borde göra ett program som analyserar datorn  och kollar så att alla uppdateringar som finns tillgänliga är installerade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

Vista x64 med SP1 Svensk och 4 GB minne rockar på som kidsen säger.

Jag använder bara dom drivrutiner som ingår i Vista eller

som följer med via Windows update. Jag har testat med andra drivisar men

till min nuvarande hårdvara så tycker jag att Windows egna är både bättre o stabilare.

Så jag är numera helnöjd med Vista. Jag har testat dom flesta av Vistas utgåvor.

Tidigare körde jag dualboot med XP/Vista men

numera nöjer jag mig med XP som Virtual.  Ja XP är bra och jag har lite svårt

att helt släppa XP.   ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu har jag engelsk version, men det är bara för jag inte hittade någon svensk :) Ville bara säga till han som skrev precis innan jag; att det verkar som att grafikdrivrutinerna som följer med, i alla fall för nvidia är riktigt vrålsnabba (SP1), men så finns det en valfri grafikdrivrutin med i windows update som är mycket långsammare, inte att rekommendera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Vista virtuellt i VMware Workstation och har testat massor med program och som jag ser det så funkar det precis som i XP. Internet funkar kanon, likaså mailen. Ibland använder jag Windows Mail och ibland Outlook i Office 2007. Eftersom jag kör med en dator som är en 2005:a vill jag inte fullt ut installera Vista och inte ha XP kvar. Jag ser att några har både XP och Vista med dualboot, men detta verkar vara ett struligt alternativ för mig, så jag tycker det är lättare att köra virtuellt och fördelen är ju att man slipper backupper mm. blir det strul så slänger jag bara den virtuelle Vistadisken som ju är en enda fil och installerar om på 20 minuter och sedan går allt igen som vanligt igen. Jag har också en kopia på den virtuella Vistadisken med alla program på en extern disk, så att kopiera tillbaka allt tar kanske 10 minuter, vilket också är ett alternativ. Sedan slipper man det här med blåskärmar, varför vet jag inte, det bara funkar. Man behöver heller inte tänka på att den virtuella disken blir nerlusad med virus. På det här viset så kommer jag att vara en fullfjädrad Vistaanvändare, den dagen jag köper en ny dator med Vista på och då ska jag försäkra mig om att det följer med en DVD med Vista på.

Kan tala om att det finns massor med svenska versioner av Vista på nätet, det gäller bara att hitta dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Vill bara säga att jag har installerat Vista X64 nu och är hel nöjd.Systemet flyger fram! Undrar varför jag inte gjorde det direkt.....Tror också som en del tagit upp här att mycke strul kommer med gammal programm och hårdvara som är byggda för xp inte riktigt svarar upp mot förväntningarna samtidigt som man inte kan sitt OS utan och innan..och det är inte så lätt.Sen är det ju så att Vista kräver Kraft,MYCKET kraft! Ge det det vill ha så ska ni se...Jag är helnöjd idag och kan inte tänka mig att installera xp igen,..utvecklingen går ju faktiskt framåt i.o.m. VISTA! ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...