Gå till innehåll

[LÖST] Svagt pipande ljud efter processorbyte


peolund

Recommended Posts

Jag har efter processorbyte fått ett svagt pipande ljud från processorn eller dess närhet.

Det svaga pipandet kan bero på att spännings regulatorerna runt processorn eller i nätaggregatet

nu får jobba hårdare när du uppgraderat från AMD64x2 5200+ till 6400+.

Jag har själv tittat snett på denna processor, men på grund av dess höga effektbehov så blev det inget. :'(

Thermal Design Power:

AMD64 5200+  65 W

AMD64 5600+  89 W

AMD64 6400+ 125 W

...men i enhetshanteraren står min gamla (5200+) kvar...

Eftersom processortypen är densamma så är det viktigaste att BIOS presenterar den nya processorn vid sitt

rätta namn. Men hastigheten är väl rätt uppdaterad till 3.20 GHz i System presentationen !?

EDIT:

Du kan ju högerklicka under "Processorer" de två processor raderna och gå igenom de tre alternativen.

"Sök efter maskinförändringar", "Uppdatera drivrutin" eller "Avinstallera".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den visas korrekt i system presentationen med 3.20 GHz. I enhetshanteraren har jag testat uppdatera drivrutin, men det gav inget. Ska testa att avinstallera kanske..finns det några risker med detta? Kan också tillägga att stundtals kan ljudet upphöra,har en förhoppning om att det upphör om det får gå en tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade i VMware PC emulatorn att avinstallera processorn.

Inga varningar. Endast att jag måste starta om för att det skulle slå igenom.

Efter omstart och inloggning kom meddelandet upp: "Ny hårdvara upptäckt och installeras".

Min dubbel-processor dök upp igen och åter igen krävdes omboot. Helt odramatiskt alltså.

Ljudet är en högfrekvent resonans. Troligast från en lindad ferritkärna.

Sädana ljud brukar inte försvinna av sig självt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående ljudet, kan man i bios testa att ändra spänning ell dylikt för att ev. få bort det?

Du skall först kontrollera att Cool'n'Quiet funktionen är påslagen i BIOS. Med den funktionen på så

minskas spänningen något och klockningen till hälften när all CPU kraft inte behövs.

Sedan ska du ladda ner och installera från AMD:

http://www.amd.com/us-en/assets/content_ty...s/dashboard.exe

http://www.amd.com/us-en/Processors/Techni...1_13118,00.html

AMD Dual-Core Optimizer

AMD Power Monitor Version 1.2.0

AMD CPUInfo Version 2.1.1

Några är verktyg för att se att Cool-and-Quiet gör sitt jobb. Powersave och frekvenser skall variera kraftigt.

P.S.  Viktigt att du sparar till disk, högerklickar och "Kör som administratör"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!! Tar lite tid detta....När jag ska spara ner dashboard.exe på disken så stoppas det och kommer ett meddelande om att det saknas ett visst privilegium. Antar att det har att göra med behörighet/rättigheter. Men hur fixa detta...? Har testat lite olika grejer under användarkonton men törs ej ändra för mycket så jag låser ut mig.. ::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej ändra inget för ett programs skull !

Att bara ladda ner programmet till disk borde inte ställa till med problem.

Du sparar ju nedladdningar på egen katalogstruktur "DokumentMina mottagna filer" t.ex.

Andra som inte kör x64 Vista har däremot nekats installation av just Dashboard.

Du kan strunta i den... den är bara väldigt snygg.

Följ gärna länken:

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?top...g62582#msg62582

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  ;D Jag kör ju x86...men det va ju löjligt enkelt att fixa detta..Det va ju bara att klicka i rutan för att köra programmet i kompabilitetsläge för windows xp sp2,den va inte markerad. Qool n´quiet verkar göra sitt jobb, jag ser att pipet kommer när volttalet ökar hastigt. Just nu kör jag i energisparläge o då är det helt borta! Ska dock ändra till balancerat läge igen då det är så svagt pip att just att det nästan är löjligt av mig att krångla så med detta....gillar dock "tysta" datorer! ;D du e bra waxinator! o alla andra med!! ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...