Gå till innehåll

Fläkten snurrar för jämnan!


Gäst Naturguiden

Recommended Posts

Gäst Naturguiden

Hej

Har köpt ett HPD på netonnet.se Art nr: 086938

Nu har jag monterat ihop detta och allt är bra nästan...

Bak finns det en jättefläkt med en kabel som enligt mig bara kan sättas på ett ställe  och nu går den för jämnan och det är ett himla susande, kan man inte få den att dra igång bara när det blir varmt i burken, det måste ju vara därför den sitter där för att dra ut varmluften, finne ringen annan funktion för den...

Funderar om det är riskfritt att kanske rent av dra ur den fläkten???

Det sitter ju en trevlig fläkt på cpu:n

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Ämnet flyttat av stenis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte tillrådligt att stänga av chassifläkten, den sitter där för att suga ut varmluften ur burken. Är du säker på att du inte har glömt att koppla på ett litet motstånd på fläktens anslutningskabel? Många fläktar levereras med ett sådant för att dra ner varvtalet och därmed ljudnivån! Du kan annars montera en vridresistor, som steglöst kan ställa varvtalet. Var bara noga med att kontrollera temperaturen på dina komponenter, under tiden du provar fram en acceptabel nivå på ljud/kylning. Exempel på vridresistor kan du hitta på länken nedan.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=19413

Edit: Det finns även betydligt tystare fläktar att köpa, än dom standardfläktar som brukar ingå i datorpaket.  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Det är en stor anslutningskabel samt att den är inkopplad i en mindre och den satt i när jag öppnade burken första gången....

Undrar om den mindre anslutningen skall vara någon annanstans

Kanske på RWR_FAN eller CHA_FAN  Den sista ser ju uta att kunna betyda chassie fläkt eller?

Det sitter ingenting i den kontakten nu så den kanske reglerar när den skall gå.. för jag har då aldrig hört en sådan fläkt vara på hela tiden när datorn är på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja har du en adapter för anlsutning till moderkortet så använd den (CHA_FAN).

Den kan fortfarande komma att gå för fullt om den inte regleras.

BIOS har ofta inställningar för när fläktar skall gå på och vid vilka temperaturer.

Fläktar med stor kontakt saknar möjlighet till varvtals-information till moderkortet

så man kan inte ha varvtals kontroll eller larm för dessa.

EDIT:  Du kan föra utan bakre chassiefläkten på, så länge som du har kontroll på temperaturen i lådan.

          Nätaggregatet och eventuella frontfläktar hjälper redan till med ventilationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Skall kolla detta och återkomma men nu skall jag iväg och dricka kaffe

Finns det guide på svenska för inställning av fläkten via asus egna program

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...