Gå till innehåll

Något i min dator tar livet av min internetuppkoppling?


Jeno

Recommended Posts

Hej alla!

Har försökt att leta igenom trådarna här men hittar inget som liknar mitt problem så jag tar mig friheten att starta upp en ny tråd.

Mitt problem är följande. Efter flera månaders problemfri användning av min Vista Ultimate 64-bitsdator så börjar nu något program eller systemdel att muppa sig så att min internetuppkoppling blir helt oanvändbar, och jag kan b a r a inte fatta vad det är som händer?

Kortfattat ligger det till så här: Jag kör en vanlig 8 Mbits ADSL-uppkoppling. Nätet är uppe och kontakt finns med ISP:n. Efter en stunds datoranvändning så ser jag på modemet att det helt plötsligt börjar sända/ta emot i typ 2-sekundersintervaller (sändningslampan blinkar intensivt i c:a 2 sek sedan slocknar den i c:a 2 sek, sedan börjar den blinka igen intensivt i några sek innan den slocknar igen osv osv). Oavbrutet. Och i och med att det här sätter igång så dör all internetkontakt helt och hållet? Kan varken surfa eller maila.

Jag vet att det är något i min dator som orsakar det hela eftersom det räcker med att dra ut nätverkskabeln ur routern så fungerar allt som vanligt på den andra datorn som är in-/uppkopplad genom samma (zyxel) firewall/router - men så fort jag trycker i min nätverkskabel så dör uppkopplingen även för den andra datorn? Kan ni haja vad skumt!?

Alltså. Frågan är kort och gott, vad FAN(!) är det som händer!?   ???

Kör inga Net-torrents, nerladdningsprogram eller fulkopior på program. Allt är schysst och riktigt rakt igenom. Jag startar inget direkt program för att det här problemet ska sätta igång (inte vad jag vet i alla fall) utan det sätter igång av sig självt, oftast efter bara någon minuts körtid efter inloggning på datorn.

Fick tips på ett annat forum att det kanske kan vara en trojan som orsakar det där beteendet men jag har nu kört en full systemsökning genom Windows Defender och Norton Internet Security/Antivirus och det ger inga utslag?

Brukar heller inte installera/testa suspekta program. Surfar mycket men extremt sällan på tveksamma sajter. Utöver all skitmail (kör Outlook) så ska jag jag alltså inte exponera mig mot skräp och farligheter och har jag inte heller gjort något sådant från den tiden för några dagar sedan då allt fungerade perfekt tills dess att strulet började nu i helgen - men man ska naturligtvis aldrig säga aldrig. Ni vet ju själva hur det är när man är ute och snurrar mycket på nätet.

Nåväl. Snälla, finns det någon här som kan ge mig några ideér? Hur kan jag övervaka vad det är som händer/sänder via nätverkskortet eller är det något annat jag ska kolla, och hur?

Alla förslag mottas med tacksamhet.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick tips på ett annat forum att det kanske kan vara en trojan som orsakar det där beteendet men jag har nu kört en full systemsökning genom Windows Defender och Norton Internet Security/Antivirus och det ger inga utslag?

Skulle nog iallfall rekommendera en HiJackThis-logga då även dagens trojaner lyckas ibland lura de flesta av de förekommande skydden på marknaden. Med tanke på att lampan blinkar, såp kan din dator ha blivit en "zombie".

Hur du fixar en HJT-logg hittar du här:

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=6306.0

OBS!

Vänligen starta en egen, ny, tråd:

Kopiera in din HJT-log samt lämnar med en beskrivning av det eventuella problemet.

Vi kan då hjälpa dig snabbare samt ge dig bättre hjälp/vägledning.

=> alltomxp.se och alltomvista.se  |  Hjälp och support : Allmänt  |  Säkerhet  |  Spyware/Trojaner/Virus m.m..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle nog iallfall rekommendera en HiJackThis-logga då även dagens trojaner lyckas ibland lura de flesta av de förekommande skydden på marknaden. Med tanke på att lampan blinkar, såp kan din dator ha blivit en "zombie".

Ok, tack för tipset. Ska försöka kolla detta ikväll. Synd bara att jag inte hann se det här svaret igår så att jag hade kunnat börja med det. Som det blev nu så spenderade jag istället kvällen med att avinstallera ta me tusan vartenda program som inte tillhörde Vista + stängde ner en jäkla massa tjänster osv. Dessutom avinstallerade jag alla prototkoll, klienter, layers inklusive nätverkskortet - OCH, till slut, så slutade modemet att uppföra sig som jag beskrev det ovan...  ha! ;D

...problemet är bara att jag var så jäkla upprörd på slutet att jag slet bort massor av grejer utan att kolla vad som egentligen gav vad? Det kan lika gärna ha slutat blinka för att signalen inte ens nådde fram till routern/modemet längre - för nu verkar jag inte ens ha en nätverkskoppling längre? Som grädde på moset inledde jag den här nedmonteringsorgien med att återställa datorn till en punkt för drygt 1 vecka sedan när allt fungerade som vanligt. Trodde jag. Fast det visade sig att lampan blinkade på som vanligt även då och det enda som hände var att både Norton och Windows Update fick tokspel och ville (men kunde inte) oavbrutet gå ut på nätet för att söka efter uppdateringar.

*Suck!* Var tvungen att packa ihop och gå och lägga mig efter ett tag men jag ska göra ett nytt försök att få igång burken ikväll igen. Fast denna gång ska jag nog beväpna mig med en slägga för att få lite mer tyngd i åtgärderna.  8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du nu ändå har avinstallerat en massa program och ryckt ut diverse utrustning så kanske du lika gärna ska passa på att installera om datorn från "scratch".

På så vis får du (med största sannolikhet) en snabbare dator och blir definitivt fri från eventuella trojaner... ;D

Som jag brukar säga: Det är aldrig för tidigt att installera om en dator...  ;)

I annat fall så kan det ju också röra sig om ett rootkit, då kan du prova Sophos program för att ta bort sådana: http://www.sophos.com/products/free-tools/...ti-rootkit.html

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Om nu någon är intresserad så var svaret på det hela: AllTele!  :-

ADSL-modemet uppförde sig som det gjorde pga av att den tappade - och sedan inte fick ny - kontakt med telestationen. Det var inte svårare än så. Men det blev svårare än så eftersom AllTele till en början envisades med att säga att det inte var några problem med uppkopplingen.

Efter f l e r t a l e t samtal till deras support kröp det fram att dom höll på att fixa något(?) i min telestation - och när jag till slut fick igenom att grabbarna på fältet faktiskt skulle kolla upp det hela så började min uppkoppling ganska omgående att plötsligt fungera igen utan några som helst problem!?

Lite småirriterande eftersom AllTele vid de första samtalen sa att det inte var några problem med min uppkoppling/station (och de flesta personer hade säkert gett sig efter 1-2 samtal till supporten). Ännu mer irriterande eftersom strulet även innebar att jag bl.a. köpte mig en helt ny SATA-disk i onödan - och gjorde en total ominstallation av (en då redan perfekt fungerande installation av) Vista. Vilket som alltid innebär att, trots backup, så tappar man en jäkla massa saker typ save:ade spel/dokument/program eller vad det nu är man vill ha kvar. Skit!

Ett stort tack i alla fall till de som engagerade sig i frågan.  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det är något i min dator som orsakar det hela eftersom det räcker med att dra ut nätverkskabeln ur routern så fungerar allt som vanligt på den andra datorn som är in-/uppkopplad genom samma (zyxel) firewall/router - men så fort jag trycker i min nätverkskabel så dör uppkopplingen även för den andra datorn? Kan ni haja vad skumt!?

.....

Tyvärr blev det lite snurrigt när jag testade och det här visade sig vara ett felaktigt påstående. Borde ha rättat det här men jag tänkte inte på det...  :-[

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...