Gå till innehåll

Ryckte strömsladden, nu startar inte datorn


bokossa

Recommended Posts

Svärmor ryckte ut sladden när hennes dator var igång!! Efter det har det inte gått att komma in! Kommer fram en svart skärm där det står starta windows normalt eller på andra sätt bla..bla.. Har även satt i xpskivan kommer inte längre med den heller!! Har cd som första boot. Jag kommer in och får se xp flaggan sen startar den om! Det är en evighetsmaskin!!

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Ämnet flyttat av stenis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D :D :D  be henne sätta i sladden igen  :D :D :D

Men jaja... man får väl hålla sig väl med svärmor... ;D

Normalt är att efter oavsiktligt systemstopp så stannar Windows med svarta skärmen och startmenyn.

Du får chansen att åtgärda anledningen till stoppet.

Det normala är att man svarar "Normal uppstart".

Skulle detta inte lyckas så ser man till att hamna i menyn igen genom att upprepade gånger trycka på

<F8> efter start-pipet. Denna gång väljer man "Det senast fungerande konfigurationen" och ser om det går.

Skulle inte heller detta hjälpa så upprepar man föregående steg och väljer "Starta med Felsäkert Läge".

Här får man vänstervalet fortsätt felsäkert läge, eller högervalet gå till systemåterställning.

Välj vänstra alternativet och starta om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Börja med att köra en chkdsk på partitionen?

Eftersom du inte kommer in i Windows så är det nog lättast att köra det från "återställnings konsolen"

http://www.geekstogo.com/forum/How-to-run-...xp-t131922.html

offtopic: Den har man ju hört förut att man BARA ryckt ut sladden, sist jag fick höra det så framkom det att personen även hade tippat ett glas vatten ner i den öppna datorlådan i sin iver att dra ut sladden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, ja det är ju många som påstår att den hederliga "Norrmannen"; att dra ut sladden, skulle slita mycket på datorn och sånt. Men detta är bara påhitt, då det enda som kan hända är att du kan tappa information, tex att öppna filer inte får skriva klart, vilket i sin tur kan medföra en himla massa fel.

Själv har jag dratt ut sladden på min dator från 1998 i stort sett alltid. Det brukar även fungera att sparka lätt på sidan så stängs den ner (tror det beror på att moderkortet sitter lite löst och skramlar runt där och triggar något som får datorn att stängas ;)).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Häromdagen löste vår jordfelsbrytare ut och det var inte bara att återställa, nej även huvudsäkringen gick som sitter i källaren, vi höll på med matlagning och allt bara slocknade. Anledningen eller vad som är orsak har jag ingen aning om, men jag misstänker en kortslutning i en gammal scanner (polisradio) som jag lött lite i och som köptes 1980. Nu är den avlägsnad från nätet. En dator var igång och jag körde en virtuell maskin på VMware Workstation. OS:et var XP Pro. Vad hände, ingenting. När jag startade datorn igen så fanns inga indikationer på fel i loggen, ingenting. Jag körde igång den virtuella datorn och här fanns en viss tröghet vid starten, men annars ingenting och nu startar den lika snabbt som vanligt igen, men inga fel noterade i loggen här heller.

Är det skillnad på att rycka ur sladden i väggen, eller om strömmen går?

Jag har annars allt sittande på en lina (jordad) till datorer och tillbehör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om en huvudsäkring går sönder beror det normalt på överbelastning,om där är kortslutning i scannern så borde en undersäkring gå sönder.(undantag finns säkert)

så jag tror att du kan fortsätta använda scannern

min dotters son på 2 år drog av deras sladd till datoranläggningen,då dog routern men resten funkade igen.

jag tror 99 gånger av 100 så är det inga problem att rycka strömsladden

mvh

t

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tror 99 gånger av 100 så är det inga problem att rycka strömsladden

Men en gång av 100 går det åt h-e.

Min svärmor stämgde av deras dator med On/Off-knappen. Det gick så illa att hårddisken fick sig en smäll så att det var till att byta till en annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt innan så är den enda skadan som kan ske att öppna filer inte "spolas", dvs data som befinner sig i buffern inte skrivs färdigt till filen, vilket i sin tur kan leda till "odefinierat uppträdande".

Förmodligen är det något i stil med det här som har "tagit i sönder" din hårddisk, själva hårdvaran kan inte skadas... Det blev många citationtecken den här gången, men enbart för att förtydliga ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den inte vill starta på något alternativ som ges vid den svarta skärmen, starta återställningskonsollen från windowscd'n och kör en "sfc /scannow" då kontrolleras om någon systemfil är skadad på något sätt och om så är fallet byts den ut mot ett exemplar från din windows cd. starta windows update när datorn är igång igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid det här laget, så är säkert problemet redan löst på något sätt.

bokossa har inte skrivit en rad i ämnet sedan den 12-Feb (20 dagar sedan).

Antingen är svärmors dator igång igen eller så är det inte hans svärmor längre. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...