Gå till innehåll

Problem med försvunnen hårddisk


sakis

Recommended Posts

Hej allihopa, jag har ett problem om nån kan hjälpa, jag har köpt ny dator med vista men jag var inte nöjd med den och instalerade xp på den men sen har det hänt att ena av diskar är borta det vill säga © disk är ok men (D) är borta och vet inte varför blev det sådär, den verkar vara inaktiverat hur ska man återstella den om nån kan det här så hjälp mig snälla.

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det ta gäller interna SATA diskar, så öppna sidan och känn på diskens anslutningskablar.

De kan vara dåligt fastsatta.

Min erfarenhet av färdigbyggda datorer med SATA-diskar är att man av snålhet anslutit diskarna med

kablar utan klammer. Numera byter jag alltid datakablarna till sådana med klammer

[/img]

Finns t.ex. hos Kjell & Co för en överkomlig summa

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en OEM dator?! kan det vara så att d: var en återställningspartition?

Kan D: ha tappat sin boksav?, kan den vara formaterad till ett format som XP inte läser?!

Hittas båda hårddiskarna i bios? (antar att det är två)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@si3rra

Är det en OEM dator?! kan det vara så att d: var en återställningspartition?

Kan D: ha tappat sin boksav?, kan den vara formaterad till ett format som XP inte läser?!

Hittas båda hårddiskarna i bios? (antar att det är två)?

Jag tror att det har att göra med det du säger, jag är inte så bra på det, de finns i bios när jag formaterade så såg jag den som partition, alltså de två © är på 40GB och (D) 40GB

[/img]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en Acer laptop är det till 99% så att du formaterat bort "restore"-partitionen (Det brukara bara vara en delad disk i dem. Har du ca 75 Gb på C nu så är hela din disk en partition nu. Har du fortfarande bara 40 Gb på C - högerklicka på Den här datorn, "Hantera" och välj diskhantering. Där ser du disken, hur stor den är och om det finns en D-partition, som du i så fall kan formatera den, så du får glädje av hela disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borghrail

Är det en Acer laptop är det till 99% så att du formaterat bort "restore"-partitionen (Det brukara bara vara en delad disk i dem. Har du ca 75 Gb på C nu så är hela din disk en partition nu. Har du fortfarande bara 40 Gb på C - högerklicka på Den här datorn, "Hantera" och välj diskhantering. Där ser du disken, hur stor den är och om det finns en D-partition, som du i så fall kan formatera den, så du får glädje av hela disken.

ja det var delad partition C cirka 37Gb och D 37Gb,  det finns inte D partition den är formaterat, och det är fortfarande bara 40 Gb på C, jag vet inte hur och varför blir det så där och hur jag ska återställa den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör som Borghrail skriver.

högerklicka på Den här datorn, "Hantera" och välj diskhantering. Där ser du disken, hur stor den är

Eftersom du har en bärbar så är där bara en disk i den.

Denna disk kan delas upp i partitioner. Bilden jag skickar med visar att "Disk 0" i mitt fall består av en enda partition

på 30GB och den täcker hela ytan. "Disk 1" i mitt exempel är en opartitionerad oformaterad disk.

Den är med för att du ska se hur en oanvänd yta ser ut.

Tala om fur stor "Disk 0" är totalt, och om C:-delen täcker hela ytan på disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...