Gå till innehåll

Vista känner inte igen videokameran JVC GR-D340E


FOFI

Recommended Posts

Har just köpt en ny dator med vista, har även en videokamera i modell JVC GR-D340E. Datorn känner inte av videokameran när jag kopplar ihop den med datorn. Filmerna går att importera till Windows xp men inte till vista. Är det någon som vet vad jag kan göra? Finns det någor program eller dyl. som jag kan ladda hem för att det ska fungera?

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Ämnet flyttat av stenis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha jaa.. tack :)

har en firewire (stavning?) sladd som jag kopplar ihop datorn och kameran med, har även kameran på uppspelningsläge. Till xp behövde jag inte ladda hem något program för att det skulle fungera, har även använt kameran på andra datorer, då xp, och det har fungerat.

Var nere på affären där jag köpte datorn och de sa att problemet troligtvis var att vista inte känner till kameramedellen och att det förmodligen fanns något program som man kunde ladda hem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Enhetshanteraren så skall det finnas en IEEE 1394 enhet. Gör det detta utan att kameran är ansluten ?

Windows skall meddela dig om att ny hårdvara upptäckts när du pluggar in kameran.

Får du något sådant meddelande eller ljudsignal för det ?

När kameran är ansluten så skall där finnas en enhet i Kontrollpanelen - Skannrar och kameror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Enhetshanteraren finns det en IEEE 1394 enhet, utan att kameran är ansluten.

Windows meddelar mig när jag pluggar in en ny hårdvara som mp3 spelare odyl men inte videokameran. Och jag kan inte hitta videokameran på datorn heller.

När kameran är ansluter finns det enheten Skannrar och Kameror i Kontrollpanelen men digitalkameran finns inte där. Inte heller om jag trycker på "uppdatera" eller "lägg till enhet" kan datorn hitta kameran.

Saknar jag en drivrutin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag läst och förstått så skall det för Firewire, som för USB enheter, indikeras när en enhet ansluts.

Om du inte får detta pip/pop-up vid anslutning så :-... drivrutinfrågan kommer ju senare när typen skall identifieras.

Jag har ingen firewire enhet att ansluta till min dator så jag kan inte verifiera detta.

Kanske någon annan här i forumet kan testa hur det skall fungera !?

EDIT:  Är detta en stationär eller bärbar PC ?

          Om stationär, så använder du frontuttag eller bakre direktanslutna uttag ?

          Med andra ord vet vi att uttaget du ansluter till är inkopplat ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack tomorrow !

FOFI, Prova med att ladda ner en testinstallation av någon av dessa Vista kompatibla program,

        bara för att se om ett DV/DVD program kan hitta enheten.

        http://www.ulead.co.uk/spotlight/vista/runme.htm

        http://www.ulead.co.uk/download/download.htm

The fastest way from DV to DVD. :oJust hook up your camcorder ::) and choose the clips you want.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...