Gå till innehåll

Backup av hårddisk, hur fungerar det egentligen?


Magnus molin

Recommended Posts

Hej,

Jag har haft tankar kring att göra en backup av hela mitt system, men jag vet inte riktigt hur det går till. När man gör en backup av t.ex. operativsystemet, kopierar man då bara hela "windows" mappen till en annan hårddisk? eller finns det speciella program som gör detta åt en, som alltså tar alla viktiga filer och program?

Det är nämligen såhär att det är inte bara Windows jag vill göra en backup utav, utan det är mina låtar, audiosamples som är till för musikproduktion och musikprogram också. Fast det bästa hade varit om man kunde göra en backup av ALLT som finns på min hdd, ungefär som ett extra operativsystem.  ;)

Vad är egentligen bäst? att ha en intern hdd eller en extern? .. för jag tänkte på om man skulle få virus och så har man en Intern hdd .. då kan ju viruset sprida sig?

Mvh, Magnus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog ta backup på allt som inte kan återskapas typ personliga bilder betyg andra dokument etc.

Ditt operativsystem är det bara att installera igen likaså alla de program du använder så en speciell backup för det behövs inte.

När det kommer till bekvämlighet är det bra att ha en image (spegelbild) av din hdd när den är färdiginstallerad. Den imagen sparas på dvd, cd eller annat media av tycke. Den ska naturligtvis vara tillgänglig vid en ev ominstallation, så en annan hdd skulle vara bra.

Det andra som du tar backup på bör sparas på cd/dvd och/eller externt lagringsmedia, sedan om du använder en lagringsplats på internet eller en extern hdd som du inte har kopplad permanent till datorn. Vitsen är att du ska ha det placerat säker plats, sedan om du väljer bankfack eller kompisen är helt upp till dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...