Gå till innehåll

Windows Deployment Services-frågor


joksi

Recommended Posts

Hej Hej

HAr suttit och lekt en del med detta, och hoppas med det här inlägget att jag stöter på någon med kunskap och erfarenhet.

Kör WDS i Win2008 virtuellt (VPC) på min Vista dator, och kör en Laptop på nätverket som test/måldator. PXE bootar upp denna och allt funkar finfint, hela vägen.

Det enda jag reagerat på här är att min routers inbyggda PXE funktionalitet i DHCPen spelar ingen roll om den specificeras eller ej, kan stänga av det helt trots det hittar min Laptop min Win2008 WDS server utan routerns hjälp, hur kommer det sig? Jag använder alltså ej DHCP som är inbyggd i WDS servern, utan min routers.

Vidare, vart problemet egentligen ligger. Ville experimentera och köra en PXE boot över WAN istället för som hittils över LAN, för att kunna lyckas med det har jag konfigurerat en annan router på ett annat ställe att skicka PXE klienter till min routers WAN IP, därefter öppnat en port för TFTP 69 i min router och vidarebefodrat den till min Win2008 WDS server på LANet.

Uppenbarligen funkar anslutningen, eftersom jag får felmeddelande från en PXE bottad klient över internet som lyder:

PXE-T04: Access Violation

och PXE-E36...

Det funkar alltså lokalt i mitt LAN, men ovan meddelande får en fjärrklient vid PXE boot. Vad kan vara felet?

I fjärr routern så anger jag följande sökväg till pxeboot filen:

"reminst/boot/x86/pxeboot.com"

samt testat även med

"remoteinstall/boot/x86/pxeboot.com" och bara nätt och jämnt "pxeboot.com"

För er som nu känner igen er i de här, så vet ni att remoteinstall/reminstall är sharen i WDS där alla images ligger.

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...