Jump to content

Hur sätter jag upp en FTP-server?

__087

Recommended Posts

Tjena!

Jag har länge försökt få upp en ftp server, har testat många olika program men jag lyckas inte få igång det. Finns det någon här på forumet som kan ge förslag på bra ftp program och berätta hur man config de?? eller har någon bra guide.. Tack på förhand // __087

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Ämnet flyttat av stenis

Det är inget mystiskt eller konstigt att få igång en gratis FTP server.

Problemet är väl i så fall att ens IP-adress inte är fast.

Mozilla har en gratis Server och Klient version av FTP (endast engelsk).

http://filezilla-project.org/download.php?type=server

Har du specifika problem med någon FTP server så kan vi kanska assistera.

...har redan en webbserver med hemsida som fungerar glasklart, förstår inte varför det inte fungerar...

Kontrollera först att FTP fungerar lokalt genom att i web-läsaren adressera "127.0.0.1:yy (yy=portnummer)

Därefter skall du kunna ansluta FTP från din andra dator via interna IP-numret. "192.168.0.xx:yy"

Först därefter är det dags att testa med externa IP-adressen.

Använder du Windows brandvägg eller någon annan i PC'n ?

Jag kommer in här lite sent, men det verkar som att du fått allt att fungera men vill kunna ansluta och lägga upp filer på din server från en anann dator?

I så fall behöver du en klient som ansluter till din server och skickar filerna. Det finns som tur är en mycket bra klient inbyggd i Windows.

Enklaste sättet att använda den är att, på skrivbordet högerklicka och skapa en ny genväg -> Skriv explorer.exe ftp://din-ip/ -> OK. Nu har du en genväg till din server, öppna genvägen så kommer den fråga om inloggningsuppgifter sen får du fram ett fönster precis som om det vore en mapp eller hårddisk som du bara kan dra över filerna till. Hoppas detta hjälper?