Danpo Posted February 19, 2008 Share Posted February 19, 2008 Hej, jag köpte en ny dator med Vista på, man fick inte med någon vista Dvd utan det låg på hdn. Nu är det så att jag formaterade om datorn och la in xp. Då upptäckte jag att nätverkskortet bara fungerade med Vista, så internet fungerar alltså inte med xp. Nu vill jag ha tillbaks mitt vista men HUR? Jag gjorde ingen backup dvd eller så utan undrar om jag på något sätt kan få tillbaka det, kan jag kanske skapa en dvd med en annan dator som har vista, isf hur? Nyckeln har jag ju kvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted February 19, 2008 Share Posted February 19, 2008 ...men hallåå eller... : Vad sägs om lite planering och förutseende? ;D Det var en väldigt konstig leverantör av PC som inte har XP-drivrutiner för nätverkskort ! Vad heter datorn och vilket nätverkskort talar vi om ? Du måste tanka ner via Internet en skiva av samma typ (OEM) som du fick med datorn. Eller så kontaktar du leverantören och ber om skivkopior. Nyckeln kan kanske användas. Det stod säker i manualen att det första du skulle göra var att skapa installations-DVD utifrån systemdiskens innehåll... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libra63 Posted February 19, 2008 Share Posted February 19, 2008 Jag har också en HP med Vista förinstallerat. Det första som kom upp när jag installerade datorn var att jag skulle göra 2st Återställnings DVD. Vista Premium var med i burken men har uppgraderat till Ultimate och har även gjort Återställnings DVD till den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danpo Posted February 19, 2008 Author Share Posted February 19, 2008 Jaa såklart man e efterklok : Men nu är de ju som det är.,.,. Det är en ny Fujitsu siemens, vet inte va de e för nätverks kort, men suporten säger att ja måste köpa ett nytt ifall de ska fungera med xp, men nu vill jag tillbaka till vista iaf. Kan jag be Elgiganten om en vista skiva? varför kan dem inte bara skicka med en från början:@ :'( ...men hallåå eller... :Vad sägs om lite planering och förutseende? ;D Det var en väldigt konstig leverantör av PC som inte har XP-drivrutiner för nätverkskort ! Vad heter datorn och vilket nätverkskort talar vi om ? Du måste tanka ner via Internet en skiva av samma typ (OEM) som du fick med datorn. Eller så kontaktar du leverantören och ber om skivkopior. Nyckeln kan kanske användas. Det stod säker i manualen att det första du skulle göra var att skapa installations-DVD utifrån systemdiskens innehåll... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adnerzzon Posted February 19, 2008 Share Posted February 19, 2008 Ring tillverkaren och se om du kan få en skiva. Men innan du gör detta så tycker jag du skall läsa ingenom manulen för din dator. I manualen skall du se om du kan hitta och läsa om t.ex återställning, backup, systemåterställning etc. Om du på datorns hårddisk ev. har en sk. partion på hårddisken som ligger dold och som du kommer åt via ett kommando vid uppstart av datorn. Om det finns en sådan så bör det finnas information om det i manualen. Det är på "modet" i dag att tillverkaren gör en sk. partion med återställningfiler och operativsystem....... En kompis har en HP och där fanns möjligheter att via ett förinstallerat och medföljande backupprogram ta en "fabrikskopia" av systemet. Men datorn har även en partion som man kommer åt via tangent F10 vid start av datorn och då kan man även den vägen göra en fabriksåterställning. Jag har även en dold partion på min Dell som jag kommer åt via ett tangentbordkommando vid upstart av datorn, på så sätt så "fabriksåterställs", även min dator inom loppet av 30min. PS! Det är alltid klokt att göra en backup av systemet ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
billy Posted February 19, 2008 Share Posted February 19, 2008 Fujitsu siemens säger du.. vilken modell? Jag har drivrutiner till laptops/stationära på jobbet.. är det en stationär eller bärbar? (antar att det är en bärbar? ) Tror att det för det mesta sitter intel-wlan i dem, så egentligen borde du kunna installera typ Everest eller liknande, och ta reda på vad du har för nätverkskort.. är det wlan eller vanligt nätverkskort vi pratar om? Om du kan ta reda på vad du har för nätverkskort så är det nog inga större problem att hitta drivrutiner till det. http://lavalys.com/products/overview.php?p...=UE〈=en Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts