Gå till innehåll

C:-disken lyser röd!


bokossa

Recommended Posts

Har en bärbar hp dv 9000. Min c: disk är på 20gig. Men nu lyser det ett rött streck och det finns bara jättelite plats på den! Min andra e: är på 140 gig där finns jättemycket plats!! Har vista home premium oem+en original skiva till!! Måste jag formatera eller finns det något enkelt sätt??!!

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Ämnet flyttat av stenis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan du börjar ändra storlek på dina diskar, så skulle jag vilja se en bild på det röda strecket, och rekommendera dig att prova städa lite på c:

Vista och lite program borde inte behöva ta mera än 10-12 gb, borde juh finnas gott om utrymme kvar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tjena , jag har i helgen fixat med grabbens dator som hade samma problem som du har c:disken blev överfull då den bara var på 40gig han hade vista + en del andra program ochäven om jag sa till honom att spara musik , filmer m.m d:diskem som är på 160 gig så var c:disken på väg att krascha!

jag gjorde så här att jag körde in installations dvdn  ominstallation la in vista på d:disken tar en stund får du bereda dig på sen när det var gjort startade jag om med dvdn igen formaterade c:disken för att få bort all skit men gör bara det om du har skivor till programmen som du hari datorn för det rensar allt  .

sen fick jag lite problem för jag trodde att man kunde ändra primär hdd i bios och det ska man kunna också men jag gick bet på det men det löste sig genom att starta med dvdn igen och köra startreperation

då andrar c-d:disk namn voila en helt ny dator! mycke jobb men värt det. ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra tips ovan, det finns säkert mycket att rensa. Min C: är endast 6 GB, och jag funderar på att minska till 5 GB. Kör visserligen XP, men C: rymmer ändå hela Windows, alla program och växlingsfil på 1,7 GB. Trots det har jag nu 1,5 GB ledigt. Ska snart kasta ut några program och kommer då spara 500-1000 MB. Det finns många saker man kan göra! => snart, C: 5 GB totalt varav minst 1 GB ledigt.

Windows har väl någon egen städfunktion, och du kan städa med CCleaner (det funkar väl även på Vista?). Dessutom kanske du har program som du inte ens använder?

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...det finns säkert mycket att rensa. Min C: är endast 6 GB, och jag funderar på att minska till 5 GB. Kör visserligen XP, men C: rymmer ändå hela Windows, alla program och växlingsfil på 1,7 GB. Trots det har jag nu 1,5 GB ledigt. Ska snart kasta ut några program och kommer då spara 500-1000 MB. Det finns många saker man kan göra! => snart, C: 5 GB totalt varav minst 1 GB ledigt....

Jag förstår inte vitsen med denna maniskt frenetiska diskstädandet. Det kan väl inte ha med priset att göra ?

Western Digital Caviar SE16 WD7500AAKS 16MB 750GB SATA för 1.140:- gör 1:52 /GB

Western Digital Caviar SE    WD5000AAJB  8MB 500GB  IDE för    859:- gör 1:72 /GB

Har det blivit en sport att se hur lite man kan ha på systemdisken och ändå få upp Skrivbordet ? ::)

Vänligen förklara för en som inte fattar något ! :-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...det finns säkert mycket att rensa. Min C: är endast 6 GB, och jag funderar på att minska till 5 GB. Kör visserligen XP, men C: rymmer ändå hela Windows, alla program och växlingsfil på 1,7 GB. Trots det har jag nu 1,5 GB ledigt. Ska snart kasta ut några program och kommer då spara 500-1000 MB. Det finns många saker man kan göra! => snart, C: 5 GB totalt varav minst 1 GB ledigt....

Jag förstår inte vitsen med denna maniskt frenetiska diskstädandet. Det kan väl inte ha med priset att göra ?

Western Digital Caviar SE16 WD7500AAKS 16MB 750GB SATA för 1.140:- gör 1:52 /GB

Western Digital Caviar SE    WD5000AAJB  8MB 500GB  IDE för    859:- gör 1:72 /GB

Har det blivit en sport att se hur lite man kan ha på systemdisken och ändå få upp Skrivbordet ? ::)

Vänligen förklara för en som inte fattar något ! :-

waxinator, du har fattat precis. Det är en sport. ;D

Kan inte hjälpa det, men jag är besatt av att minimera systemet och dess resursförbrukning så långt som det går (inom rimliga ramar). Vill utnyttja datorn till bättre saker än slöseri, för det är ingen toppmodern maskin... (ca 2,5 år gammal bärbar) även om den i och för sig är mycket nyare än XP i sig.

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...