Gå till innehåll

Trög äldre dator


EnRIz

Recommended Posts

Hejsan, sitter med en gammal burk som verkar ha sett sina bästa dagar, det är en Dell Dimension 4600 4-5 år gammal med Pentium 4 @ 2.4 GHz och 256 MB Internminne. Datorn användes av mig i cirka 2 år och XP flöt då på helt okej. Efter att ha stått orörd ett tag så används den nu av min mormor som enbart använder den för ordbehandlig och vardagligt surfande.Problemet är dock att jag upplever att Windows XP är trögt som sirap strax efter uppstart. Att få fram en högerklicksmeny på en fil på skrivbordet tar fruktansvärt lång tid och att starta Firefox är en mardröm. Efter att datorn varit igång ett par timmar och jag har kört Virussuökning utan resultat går datorn snabbare och det börjar bli helt okej. Riktigt hur lång tid det tar innan den blir "varmkörd" vet jag inte, men jag satt uppåt 20 minuter och tyckte att datorn gick trögt innan jag gick därifrån, så alla startup-program borde ha blivit laddade.

någon som har en aning om varför den verkar vilja bli "varmkörd" innan man kan jobba okej?

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

....och 256 MB Internminne.

Jag antar att du skrev fel... Inte ens XP klarade sig bra med mindre än 512 MB minne !?!

Finns minnestypen över huvud taget kvar så införskaffa mer !

Om mormor inte använder en massa program och finesser så kan du säkert stänga av flertal program och

bakgrundsjobb i uppstarten. Hon behöver brandväggen och antivirus. Resten kan man starta själv vid behov.

Öppna msconfig.exe och titta under fliken Autostart. Det mesta kan alltså avmarkeras. Gör en omstart

och se om det blev bättre. Du får påminnelse om att du har en modifierad uppstart.

Du kan gå in igen och göra ändringarna permanenta under fliken Systemstart (nere t.h).

En rejäl disk defragmentering skadar inte heller.

Se bara till att den endast körs automatiskt under skärmsläckar läget.

Vissa antivirus program schemakör virus scanning varje dag (AVG). Kolla om detta är fallet och stäng av jobbet.

Monitorera systemet med Aktivitetshanteraren så ser du vilka program som körs och hur mycket

processor, minne och växlingsfil används.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

....och 256 MB Internminne.

Jag antar att du skrev fel... Inte ens XP klarade sig bra med mindre än 512 MB minne !?!

Finns minnestypen över huvud taget kvar så införskaffa mer !

Heh, mitt gamla ex körde xp med 128 mb ramminne, vet inte hur dom lyckades installera det över huvudtaget. Riktigt segt var det i alla fall.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trög och trög. Jag har två datorer en Compaq Evo 310 köpt på Dustin 2001 med XP Pro installerat och sedan så har jag en Dell Dimennsion 5000 inköpt 2005 också med XP Pro förinstallerat. Bägge dessa funkar precis som när dom var nya, nåja 2005:an är ju inte så gammal än. Just nu så har jag för defragmentering Diskeeper på bägge, som går med automatik och jag har tidigre använt PerfectDisk men märker att Diskeeper passar bättre på mina datorer. Datorena är fulla med nyttoprogram såsom Officepaketet mm och har använts flitigt till olika experiment, i synnerhet Compaqen men som nu används i hustruns släktforskning. Den dator som nu plågas av mig är Dellen. Ingen av datorerna har behövts ominstalleras och blåskärmar har jag sett två på Dellen och en på Compaqen, men det var länge sedan nu. Jag använder sedan 2001 NOD32 och på bägge. Sedan ZoneAlarm för nåt drygt år sedan fick problem, använder jag endast den inbyggda brandväggen i Windows. Jag Scannar ca en gång i månaden med AVG- AntiSpyware, men det finns aldrig nåt. NOD32 är bara där och funkar. kollar lite ibland med HijackThis om något annat finns som inte ska vara där. Jag har länge haft funderingar på att köpa en laptop, just nu är dom billiga och kanske blir det en snart och då med Vista Home Premium på. Jag har bara inte hittat den jag vill ha än. Jag har testat Vista Dellen i VMware Workstation ett tag och börjar bli riktigt varm i kläderna, men behöver mer tid innan jag bestämmer mig. För 5000 får man en laptop med det mesta på idag, så det är snart läge för köp.

Jag fotar mycket med digitalkamera och har däför tunga program på bägge datorena för grafiken. Jag bränner mycket på bägge och det har aldrig varit något strul med att bränna, vare sig CD eller DVD. Fotograferig är väl min huvudsakliga hobby kan man säga och så hjälper jag till med släktforskningen förstås.

Hoppas jag slipper tröga datorer, även i framtiden   ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fotar mycket med digitalkamera och har däför tunga program på bägge datorena för grafiken. Jag bränner mycket på bägge och det har aldrig varit något strul med att bränna, vare sig CD eller DVD. Fotograferig är väl min huvudsakliga hobby kan man säga och så hjälper jag till med släktforskningen förstås.

Det du skulle kunna göra för att snabba upp hanteringen av bilder etc, är att ha fler (minst 3) mindre diskar kopplade i ett RAID 5 system. Då får du upp prestandan på arbetet som utförs med ca 30 %.

De finns de som förordar stora diskar eftersom det inte betingar något pris att tala om, men i det syftet som vi talar om, är det läs och skrivhastighet, och då är det storleken på disk som har betydelse även om den skulle upplevas som marginell. Får du däremot tag på diskar som är små med stor cache ;D, då är lyckan gjord. Som små räknar jag upp till 160gb.

Om du har möjlighet och plats så finns det utökningskort som placeras på pci-plats, och de har ofta upp till 6 sata-platser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får väl hålla med waxinator.... ;)

Med mindre minne än 512  MB så gäller det att hålla en disk

i trim eftersom det blir konstant swappande mot det virtuella minnet.

Sen installerar man tillägg som tex Flash eller Messenger utan att

bocka ur dessa j-la toolbars och annat grunx så blir det sirap. :P

Kan inte bli annat....

Sen måste allt temporärt bråte ur en burk och det fixar man enklast med CCleaner.

Slutligen för att slippa alla trubbel så kan Xubuntu vara något för en Mormor.

Alternativt om du hittar 256MB till så kör du Ubuntu. 256MB är precis på gränsen

för att man tycker det är OK med Ubuntu.

"Mormor" slipper då oxå "felklickandet" och konstiga hijacks.... ;) Burken bara

funkar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Venoms!

Jag använder 2 externa usbdiskar till backupper och även i bildhanteringen har jag nytta av dom. Föredrar enkelheten, framför den ultimata lösningen och snabbheten. Men det är klart, att sitta och vänta är ju inget kul, vilket jag aldrig upplevt med usbdiskarna, så dom hänger nog med ett bra tag till.

Det som EnRIz beskriver om sin mormors dator har vi aldrig upplevt med vår 2001:a men jag kanske har skött den allt för perfekt från första början. Jag trodde inte den skulle hålla så länge egentligen, efter alla mina experiment. Disken på 2001:an är på 40 GB och är inte på något sätt full, men den innehåller dom flesta program man behöver, i ett dagligt kontorsarbete. inklusive avancerad forskning på nätet. Den är även proppad med registerprogram för släktforskningen. Jag har ju samma program på min 2005:a förstås. Bägge dessa datorer är körklara efter 1,5 minuter. Nog om detta, annars lutar det väl åt skryt.  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att datorn är gammal, men när jag använde den själv fungerade den mycket bättre än såhär.

Minne har jag sagt att behövts i flera år, och det är på gång men kan det även vara så att disken är såpass sliten att den behöver bytas? Det är en Diamondmax 9 som är ganska välanvänd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att datorn är gammal, men när jag använde den själv fungerade den mycket bättre än såhär.

Minne har jag sagt att behövts i flera år, och det är på gång men kan det även vara så att disken är såpass sliten att den behöver bytas? Det är en Diamondmax 9 som är ganska välanvänd.

Njau, det är med all sannolikhet inget problem med disken.

Däremot är det med all sannolikhet ett ormbo med filer och oordning på disken.

- Kör CCleaner

- Defragmentera

- Om inte IE7 är installerad så har IE6 groteska inställningar på TIFen. i IE7 är det korrigerat.

CCleaner ska städa ur det här iaf, tusentals med småfiler som ligger överallt.

- Burken fullt uppdaterad WIndowsupdate.

- Jag tömmer även alltid systemåterställningen som kan ligga överallt på en disk.

Eftersom du har haft burken så med all sannolikhet så har det varit x antal installationer/avinstalltioner

av diverse program...och det sätter sina spår.

Bara att göra och inte fundera...  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...