Gå till innehåll

Delldator och licensfråga


smack

Recommended Posts

Vet inte riktigt hur jag ska formulera denna fråga? ???

Fakta:

1. Min dotter med 3 barn bor med snubbe som fixar 3 datorer till barnen, (Dell dator med XP licens påklistad på) efter skilsmässa får barnen datorerna  ;D,,,,,,,,,,men,, :o,,,,,,,alla operativsystem visar sig vara crackade,,,, >:(.,,,,,,,,men på varje dator finns en licensnyckel. ??  Hur går jag vidare? Tanken finns ju att datorerna är stöldgods. :( Hur avgör jag det utan att min dotter lider av det? Vill ju gärna ha en äkta XP skiva till varje dator!!

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Ämnet flyttat av stenis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo varför man kör en crackad version på en Dell dator är ju ett mysterium.. ???

Man kan inte köpa en Dell burk utan en licens, förutom från i höstas då

mer civliserade länder i världen kan köpa Dell med Ubuntu.

Ring Dells support och red ut det här. 

http://support.euro.dell.com/support/index...;l=sv&s=gen

Alternativt är det uppköpta företagsburkar som omvandlats till privatburkar men

sitter äkthetsbeviset där så ska ju licensen finnas...Dell vet det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför är jag övertygad om att det är,,,,,,,,,,,,stöldgods,,,,,,,,,,,,,,,,så vad gör jag?

Om samvetet gnager tillräckligt så kontaktar du DELL och med hjälp av license ettiketterna tar ni reda på

vem dessa är registrerade på. Sedan ringer du företaget (troligast) i fråga och säger att ni köpt dem i god

tro och de säger säkert att "Behåll dem de är redan ersatta, för gamla och avskrivna".

Hur du än vrider och vänder på det så är det till sist ditt eget samvete som bestämmer hur du gör.

Datorerna är ju inte mer 'äkta' än licenserna, krasst sett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet du att operativet är crackat????????

En nyckel på en dell dator passar bara med en såkallad OEM skiva med windows.

Antagligen för att datorerna ifråga inte klarar av en verifiering enligt WGA.

http://www.microsoft.com/genuine/default.aspx?displaylang=sv

Bara att läsa och begrunda...

Och då fungerar inte MS Update heller något vidare...

Och även nycklar till en OEM-licens kan vara "crackade"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför är jag övertygad om att det är,,,,,,,,,,,,stöldgods,,,,,,,,,,,,,,,,så vad gör jag?

Jo jag funderade på om det kunde vara "blocket" datorer.... men 3 stycken.. :-

Precis som Waxinator skriver så blir det en samvetsfråga plus att det är barn inblandade.

Kan vara en omöjlig fråga eftersom stora företag är stenhårda med att man måste

få ordning på att inte köpa stöldgods.

Hursomhelst så ringer du Dell så vet dom.  Du behöver servicetagen samt serienumret, licensen

kan nog inte Dell spåra.

Billigaste betallösningen för en licens är att köpa en uppgraderingslicens av XP Home. Sen byte

du bara serienummer till den licensen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför är jag övertygad om att det är,,,,,,,,,,,,stöldgods,,,,,,,,,,,,,,,,så vad gör jag?

Inget du behöver oroa dig över. Är de stulet, så e de ju inte du. Bare o ring dell som plun säger. De enda som kan hända e väl att den där snubben åker fast och de gör väl inte dig nått eller.  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför är jag övertygad om att det är,,,,,,,,,,,,stöldgods,,,,,,,,,,,,,,,,så vad gör jag?

Inget du behöver oroa dig över. Är de stulet, så e de ju inte du. Bare o ring dell som plun säger. De enda som kan hända e väl att den där snubben åker fast och de gör väl inte dig nått eller.  ;D

Problemet är att man oftast är benhård med stöldgods och återtagande om polisen blandas in  oavsett "god tro", liksom det ända sättet att få folk att fatta att man inte köper stöldgods, hur frestande prislappen än är.

Nu är det barn inblandade och varför ska de lida för vuxnas alla ideer....plus att det gått en tid så det här är svårt.

Hursomhelst så Dell som steg 1 och ta reda på fakta....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men tänk på om de skulle va stöldgods som står hemma?  ???

Ett gott samvete är bättre än en hel förmögenhet.  ;) Slippa ont i magen, sömnsvårigheter.

Dessutom ska man inte lära barn att de är ok med stöld.  :P  ;)

Fattar du?  ;D

Jo men jag gjorde en amatörpsykologisk bedömning av läget efter frågeställarens beskrivning.

"Snubben" är numera utslängd som jag fattar det och "kidsen" vet inte att det är stöldgods.

Det lämnar utrymme för prioriteringar....samt vad samvetet tillåter plus viktigast "plånboken" kontra kidsen.

Men Dell har ju fakta som kanske gör det lättare....

I slutändan så är det ju att ALDRIG befatta sig med stöldgods....det blir oftast bara en bedrövlig röra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja utgår från att ungarna redan vet allt. Dom har tjuvlyssnat men de e ingen som tror att dom vet.  ;D

Yngefär så brukar de va, va?  ;D

Njau jag tror ungarna har fått stå ut med en massa annat utan att veta några detaljer....

Det är därför jag ser dom som det viktiga, inte ens vuxens samvete och deras alla "ideer".

Det löser sig nog iaf i slutändan på ett bra sätt... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt hur jag ska formulera denna fråga? ???

Fakta:

1. Min dotter med 3 barn bor med snubbe som fixar 3 datorer till barnen, (Dell dator med XP licens påklistad på) efter skilsmässa får barnen datorerna  ;D,,,,,,,,,,men,, :o,,,,,,,alla operativsystem visar sig vara crackade,,,, >:(.,,,,,,,,men på varje dator finns en licensnyckel. ??  Hur går jag vidare? Tanken finns ju att datorerna är stöldgods. :( Hur avgör jag det utan att min dotter lider av det? Vill ju gärna ha en äkta XP skiva till varje dator!!

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Ämnet flyttat av stenis

Det framgår inte hur pass gammal datorerna är, men jag antar att de har ett par år på nacken?

Men strunt i det, min Dell återställs till fabriksinställningar via en Tangentbordskombination vid upstart av

datorn. Jag får trycka in Ctrl+F11 för att komma till återställningsalternativen.

Prova Ctrl+F11 du också, alt. F10,F12,Del, Backspace  etc.....

Hittar du någon gammal manual till tillhörande dator så står det nog i den.....men kör en test med

Ctrl+F11

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar  ;D

Hoppas de ordnar sig.  :)

Om ett brott råkar hamna över en, ska man inte behöva känna sig skyldig. Bare o ring dell o kolla, så vet du sen.  ;)

Ska ringa Dell och säga som det är och hoppas på att dom kan hjälpa mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...