Gå till innehåll

Bästa nätverksstrategi


Mic

Recommended Posts

Jag har ett litet nät (ad-domän) hemma bestående av en windows 2003 server samt två bärbara datorer.

Detta är uppkopplat mot den stora världen (läs internet) via ADSL (5 Mb/s).

F.n. så sitter servern mellan internet och mitt interna nät via dubbla nätverkskort på servern; ett mot modemet och ett mot en trådlös accesspunkt (D-Link DIR-635) som de bärbara ansluter sig till.

Servern agerar DNS och DHCP-server (förutom fil/print/domänkontrollant).

Jag tycker att det fungerar ganska bra men det kan ibland vara lite långsamt att surfa.

Har jag tänkt rätt eller borde jag istället ansluta modemet direkt mot min trådlösa router och sedan ansluta servern via routerns inbyggda switch?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du tänkt till det bra.

Ditt trådlösa har väl minst 54Mbit och övrigt nät 100Mbit... så med tanke på att du endast har 5Mbit Internet

så spelar de andra inkopplingarna minimal skillnad. Så länge som din server inte går på 100% och därmed

inte hinner serva nätverksportarna.

Långsam surfning är något vi alla lider av ibland oavsett hur fantastiska burkar och kopplingar vi har...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ha servern direkt mot Internet ser jag inte som optimalt. Du minskar attackytan om du sätter den innanför routern.

Med all respekt för din kunskap och min eventuella brist därpå...

...men nog måste väl kontaktytan mellan Internet och övriga datorer bli större om man

ansluter allt till samma punkt (routern) och all lokal trafik går genom denna punkt !?

Alternativt att servern med brandvägg och övriga skydd isolerar det lokala nätet !?

Sedan var väl den egentliga funderingen om detta påverkade Internet surfningen negativt... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag tänkt rätt eller borde jag istället ansluta modemet direkt mot min trådlösa router och sedan ansluta servern via routerns inbyggda switch?

Jag rekomenderar starkt att du kör på den senare varianten.

edit: Det borde dock inte spela nån roll för hastigheten om du inte har ovanligt dålig server.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njau...  det här beror ju helt på hur fingerfärdig man är med att confa en server korrekt.

Det finns ju många som låter en server vara brandväggen (inkl då DNS o DHCP) mot sitt LAN och inte

har några brandväggar sedan på klienterna.

Men är man osäker så ska man då koppla servern som en enkel filserver mot routern.

Kör man en webtjänst så får man forwarda routern till servern.

Sen  är man riktigt osäker så brukar den operatör man har höra av sig om servern

skulle bli "pestsmittad" av någonting... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...men nog måste väl kontaktytan mellan Internet och övriga datorer bli större om man

ansluter allt till samma punkt (routern) och all lokal trafik går genom denna punkt !?

Om du har servern direkt mot nätet har du klart många fler tjänster som kan komma att fungera som ingångar i ditt system. Kör du bakom en router styr du vilken trafik som ska tillåtas utifrån och in och innifrån och ut. Självklart kan man använda sig av en mjukvarubranvägg som tillägg också om man vill både på sina klienter och på sen server. En bra konfigurerad router bör åtminstonde skydda mot en del hack/attack försök.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...