Guest Naturguiden Posted February 27, 2008 Share Posted February 27, 2008 Varför skall Internet in i första jacket, en bra förklaring någon Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted February 27, 2008 Share Posted February 27, 2008 På telestationen sätts Telefon- och Data -signalerna samman till den gemensamma telekabeln. Vid bostaden måste dessa signaler separeras igen med hjälp av ett delningsfilter till original Telefon och Data. Om du kopplar in delningsfiltret på annat än första uttaget så försämras den högfrekventa datasignalen. Lägenhetskablar, skarvar, teledosbrytare och förlängningar minskar kvaliten på den känsliga datasignalen. Du får dålig upp & nedladdningshastighet om inte filtret sitter ostörd först på linjen. I sämsta fall vägrar till och med ADSL-modemet att koppla upp länken. Om en telefon finns inkopplad före delningsfiltret så kan man höra en hög ton i luren. Samtidigt kopplas Internet trafiken ner för datorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted February 27, 2008 Share Posted February 27, 2008 Det är väl första jacket som är obrutet från kopplingsplinten. Sen har det väl lite med ansvar att göra också. Kabeln fram till närmaste jacket utifrån ägs av Telia och det är bara dit de har laglig skyldighet att ge service. De andra uttagen är ju dragna på samma kabel men är brutna på varje punkt. Av någon anledning får man inte splittern att göra sitt jobb på annat än huvudjacket... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Naturguiden Posted February 27, 2008 Share Posted February 27, 2008 ok då vet jag detta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xomilpa Posted February 27, 2008 Share Posted February 27, 2008 Jag vill bara tillägga, att det GÅR att ha "första jacken" längre in i huset om det är nödvändigt. Men då gäller det att skarva rätt i dosorna så att de tvinnade paren hålls intakta. Det finns ritningar på nätet, man jag hittar dem inte just nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomorrow Posted February 27, 2008 Share Posted February 27, 2008 Här är sidan http://tekniken.se/dsl/doc/tele24se.html /tomorrow Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted February 27, 2008 Share Posted February 27, 2008 Här är sidanhttp://tekniken.se/dsl/doc/tele24se.html Man bör även kolla in den här http://tekniken.se/dsl/doc/tele22se.html Har man 4 trådskabel mellan jacken är det snabbt gjort att flytta 1:a jacket. Man låter blå-vit bara gå förbi jacket (bypass)... Men...koppartrådarna vill gärna gå av så det behövs lite tålamod o noggrannhet inkl rätt verktyg. Sen viktigast... kortslut INTE kablarna...de flesta AXE växlar bryter en förbindelse i X minuter om man strular. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir_N Posted February 28, 2008 Share Posted February 28, 2008 Några fler länkar: Hitta första jacket och Jack_kopplingsschema.pdf Skarvklämmorna (av Telianer kallade för mörtögon!) finns bl a hos Clas Ohlson I vissa fall kan det vara enklare att dra en helt ny kabel (EKKX 4x1x0,5) till det rum där man vill ha första jacket. I mitt fall sköt jag (med en specialhäftpistol) fast en kabel uppe vid taklisten i hallen genom hela lgh. /Sir_N Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts