Gå till innehåll

[LÖST] Fastnar under installationen av XP


Manneman

Recommended Posts

Behöver akut hjälp här...

Det kladdade på min "huvuddator" igår och det slutade med att jag fick ge upp Vista på den för att rädda hårddiskar och annat. Med facit i handen så står jag nu med följande problem:

Jag har en HELT ny uppsättning hårdvara. Asus moderkort, 3,8 ghz processor samt 3 gig ram-minne. Disken är helt ny på 80gb (sata)

Allt är rätt inställt på BIOS och jag tutar i XP-skivan. Blåa skärmen med kopiering av filer påbörjas. När det är klart och det står "XP startar" i ett grått fält längst ner, så blinkar musen och tangentbordet och det blir svart. En vit markör dyker upp i vänstra hörnet, sen händer inget. Detta är precis när det ska komma upp att man ska acceptera licensavtalet.... har fastnat där.

Fick tipset på JME-data att göra samma sak med en Vista-skiva. Det gjorde jag och kommer så långt att jag kan välja vilken disk jag vill installera på... där måste jag stanna upp, eftersom min Vista-licens på denna datorn är förbrukad då jag pajade mitt moderkort igår.

OBS! Moderkort, processor med fläkt och annat funkar fint och allt är fungerande enligt BIOS. Kan det vara sån osis att min dvd-läsare inte tar mina "oökta" xp-skivor? Jag har naturligtvis egna licenser, men xp-skivorna är inte orginal.... kan det vara så här korkat, eller är det något annat?

Mange

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

Du kan installera vista utan att ange nyckel, för att testa att allt fungerar så långt.

Kanske du saknar sata drivisar på din XP skiva, det brukar räcka med XP SP2 annars för att

klara sata. Men ibland får man sleepstreama in dom med nLite.

En oäkta XP bör man bränna med låg hastighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Vista kommer jag så långt att jag kan välja disk... med det vet jag att det funkar. Men i XP tar det stopp. Jag har använt dessa skicor med XP väldigt länge, så jag vet att de funkat tidigare. Sata-drivisar finns på alla de versioner jag har brända, men Asus beskriver att jag inte ska behöva dem om jag inte ska köra RAID.

Fler ideér?

Ska testa med en Orginal XP Home Sp2 nu och se om det funkar.

Edit: Har nu testat med Orginal XP-skiva och det blir samma...

Kan det vara att moderkortet är skadat? I Bios ser allt helt ok ut. Spänning på processor, frekvenser, minnen, hårddiskar, cd/dvd... allt ser ok ut. Dett bara stannar i XP inte i Vista.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltså en fråga om brist på rätt drivrutiner som hänger uppstarten.

När markören är ensam i ett svart fönster så har just grafikkorts drivrutinen laddats om.

Fick du med drivrutiner till moderkortet för RAID-kontrollern?

Fick du dem på media som du kan mata in i samband med CD-booten via <F6> ?

Antingen så väntar du en lång stund tills windows ger upp och fortsätter, eller så får du kanske ladda dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ska jag verkligen behöva RAID-drivisar när jag har diskarna kopplade som "standard ide" enligt bios? Det ger samma effekt om jag bara har en disk kopplad på kontakt SATA 1...

Du menar att jag kan få vänta bra länge men att det så småningom kommer att gå vidare? Jag har kanske väntat med markören i 6-7 minuter. Jag har för tillfället ett 8800 kort inkopplat i en pci-e port.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

F6 och drivrutin . OK  men...

Är det inte bättre att ändra i "BIOS" för Standard IDE("compatibility-mode" det kan heta "Native mode IDE")så går att genomföra installationen.Om datorn inställd på Standard IDE, då behövs inte SATA-stöd/drivrutiner under Windows-installationen. Uppdatera sen drivrutinen för SATA som finns på CD-n eller ladda ner från tillverkaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...