Gå till innehåll

Datorn hänger sig när jag laddar torrents


MRA

Recommended Posts

Problemet är som rubriken lyder.

Så fort man laddar ner stora filer genom ett "torrent" program spelar ingen roll vilket, så låser sig datorn och omstart genom att bryta strömmen är ett måste.

Det jag har felsökt:

Minnes test och köra dem var försig.

Bytt hårddisk och även kört scandisk.

Installerat om Windows XP PRO även med en annan utgåva.

Bytt ut USB nätverkskortet till ett helt annat fabrikat, uppdaterat drivrutiner.

Ändrat inställningar i "torrent" programmet.

Ändrat i BIOS, uppdaterat BIOS.

Uppdaterat drivrutiner för moderkortet.

Då jag trott att det var fel på moderkortet så köpte jag splitter nya grejor utan resultat!

Det enda jag kan komma på är att så länge jag inte uppdatera Windows så funkar torrents nedladdning utan problem.

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är som rubriken lyder.

Så fort man laddar ner stora filer genom ett "torrent" program spelar ingen roll vilket, så låser sig datorn och omstart genom att bryta strömmen är ett måste.

Det jag har felsökt:

Minnes test och köra dem var försig.

Bytt hårddisk och även kört scandisk.

Installerat om Windows XP PRO även med en annan utgåva.

Bytt ut USB nätverkskortet till ett helt annat fabrikat, uppdaterat drivrutiner.

Ändrat inställningar i "torrent" programmet.

Ändrat i BIOS, uppdaterat BIOS.

Uppdaterat drivrutiner för moderkortet.

Då jag trott att det var fel på moderkortet så köpte jag splitter nya grejor utan resultat!

Det enda jag kan komma på är att så länge jag inte uppdatera Windows så funkar torrents nedladdning utan problem.

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Framsteg nr 1:

Ställde ner USB 2.0 till vanlig USB i BIOS och nu verkar det fungera bättre.

Men problemet är då att jag inte kan få full kapacitet på mina övriga USB kontakter som ex: extern HDD..

Funderar på att byta ut mitt USB nätverkskort 108mb till ett PCI 108mb för att komma runt USB problemet då jag tror att är felet?

Någon som har haft liknade problem eller några tips??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag aldrig ha ett usb nic eller usb modem.

Jo jag var inte heller säker på det i början men då det funkade klockrent med en av mina äldre datorer så borde det funka på en ny också..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är som rubriken lyder.

Så fort man laddar ner stora filer genom ett "torrent" program spelar ingen roll vilket, så låser sig datorn och omstart genom att bryta strömmen är ett måste.

Det jag har felsökt:

Minnes test och köra dem var försig.

Bytt hårddisk och även kört scandisk.

Installerat om Windows XP PRO även med en annan utgåva.

Bytt ut USB nätverkskortet till ett helt annat fabrikat, uppdaterat drivrutiner.

Ändrat inställningar i "torrent" programmet.

Ändrat i BIOS, uppdaterat BIOS.

Uppdaterat drivrutiner för moderkortet.

Då jag trott att det var fel på moderkortet så köpte jag splitter nya grejor utan resultat!

Det enda jag kan komma på är att så länge jag inte uppdatera Windows så funkar torrents nedladdning utan problem.

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Framsteg nr 1:

Ställde ner USB 2.0 till vanlig USB i BIOS och nu verkar det fungera bättre.

Men problemet är då att jag inte kan få full kapacitet på mina övriga USB kontakter som ex: extern HDD..

Funderar på att byta ut mitt USB nätverkskort 108mb till ett PCI 108mb för att komma runt USB problemet då jag tror att är felet?

Någon som har haft liknade problem eller några tips??

FRAMSTEG 2

Då jag avaktiverad USB 2.0 i BIOS så funkade det bättre men inte bra, gick att köra någon timme och sen fryste allt igen så tillbaka på ruta ett.

Drog ur USB kortet och körde på vanligt kort med kabel och funkade då stabilt! Alltså något skumt med USB kortet fast jag bytt ut det mot ett nytt och ett annan fabrikat. Satte då in ett trådlöst PCI kort och har nu pressat det med så mycket min lina klarar i över 1timme så det verkar vara stabilt!

Hoppas detta hjälper folk som har samma problem, alltså USB nätverkskort är inget att ha om man ska ladda torrent då det blir överbelastat!

Tog mig ca 2veckor att felsöka detta med hårdvara och mjukvara så hoppas mitt tips uppskattas av någon...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Tror även att du kan ha haft ett annat problem, ett problem som följer med SP2 till XP....

Kika på denna länk och länken Tools, tror jag det var, och läs igenom det.

www.lvllord.de

Jag skulle ladda ner patchen där på tools sidan men nod32 satte stopp för det.!!

2008-03-27 19:21:50 HTTP filter file http://www.lvllord.de/download.php?url=en/...atch223d-en.zip Win32/Tool.EvID4226 application connection terminated - quarantined Threat was detected upon access to web by the application: C:ProgramMozilla Firefoxfirefox.exe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så fort man laddar ner stora filer genom ett "torrent" program spelar ingen roll vilket, så låser sig datorn och omstart genom att bryta strömmen är ett måste.

Det var ett vanligt problem för mig då jag hade Windows XP SP2,

att USB-diskar hängde datorn totalt efter några minuter då jag försökte överföra filer på 2GB och mer.

Jag fick aldrig någon lösning på det då. Jag tror att det hade att göra med förallokering av stora filer via USB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...