Gå till innehåll

Behöver lite tips angående ljudkort


Recommended Posts

Har nyligen installerat nytt moderkort och processor i en XP-burk. Har alltid haft lite fördommar kring inbyggda ljudkort men hört att det inte alls är något att spotta på.

Mitt "nya" moderkort är ett Asus P5LD2 och det har ett inbyggt 8 kanals HD Audio Realtek AC97 (eller nått)... jag har just nu monterat ett Creative Audigy 2 ZS i burken... kommer att köra ett 5:1 högtalar system på datorn.

Vad är nu bäst? Gör jag klokast i att behålla mitt Creative eller gå över till mitt inbyggda kort?

Tips tas tacksamt emot från er som kan detta bättre än mig.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör med creatives ljudkort.

Du kan ju installera båda och jämföra dom för att se vilken du tycker är bäst.

Men skulle själv köra med creative kortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999

Jag rekommederar Creative. Det är bättre drivrutiner för Creative...har inte haft strul...varken för XP eller Vista. Jag har Creative Audigy 2 ZS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mumfie

Att Creatives drivrutiner skulle vara bättre är väl ändå taget ur luften, det är väl allmänt känt att de har haft och fortfarande har problem med sina drivisar precis som Realtek (personligen har jag aldrig haft problem med Realteks drivisar i Xp iallafall). Jag skulle dock ändå köra med Creatives kort då du får ett klart bättre ljud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade också ett Audigy 2 ZS tidigare, och kan verkligen inte säga att jag är nöjd med Creatives drivrutiner, buggigt som f-n i både Vista och XP (ljudet hackade varje gång man startade IE7 eller öppnade en mapp). Till slut fick jag nog och köpte ett Asus Xonar D2, och är jävligt nöjd, inga buggar eller hack alls. Men om allt funkar bra med drivrutiner så är Audigy 2 ZS långt bättre än inbyggda ljudkort, så om du vill ha bästa ljudet så kör med Creative kortet. Kan också vara att det har kommit bättre drivisar efter att jag övergav kortet (september 2007)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999
Att Creatives drivrutiner skulle vara bättre är väl ändå taget ur luften

Jag kan bara säga det som jag har erfarenhet av...samt de som jag hör från andra.

Jag hade också ett Audigy 2 ZS tidigare, och kan verkligen inte säga att jag är nöjd med Creatives drivrutiner, buggigt som f-n i både Vista och XP (ljudet hackade varje gång man startade IE7 eller öppnade en mapp). Till slut fick jag nog och köpte ett Asus Xonar D2, och är jävligt nöjd, inga buggar eller hack alls. Men om allt funkar bra med drivrutiner så är Audigy 2 ZS långt bättre än inbyggda ljudkort, så om du vill ha bästa ljudet så kör med Creative kortet. Kan också vara att det har kommit bättre drivisar efter att jag övergav kortet (september 2007)

Som sagt...jag tror inte alla har haft det som du...

Jag har haft Audigy från December 2005 till idag och det som skrulade lite var då Vista kom. Men det var ju generellt med alla första release av drivrutiner.

Men det är ju klart...man väljer det som man känner är bekvämt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mumfie

Bekvämt är bäst ;D

Jag har haft sb16, 128, 512, live 5.1 och nu audigy 4 och fortfarande har ingen av drivisarna fungerat perfekt, dock dugligt. Då har det dessutom varit på moderkort med kretsar från olika tillverkare som Intel, Via och Nvidia och pci platser som man provat att skifta. Creative vill ju helst vill sitta i 1:an men det har inte spelat någon roll.

Realteks däremot aldrig några problem,, och Realtek är ju dessutom bättre på att fortsätta ge ut drivisar till äldre kretsar.

Trots detta så LÅTER ju Creatives kort bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla tips...

Håller väl med när det gäller Creatives drivrutiner till viss del. det händer ju att man får gå in och ställa tillbaka ljud och annat när man har kört vissa spel osv. Men det viktigaste för mig är trots allt ljudkvaliteten..

Just nu lutar det nog åt att behålla creative-kortet.

Tackar för tipsen.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...