Gå till innehåll

Hjälp att loopa ljud?


Gäst al6

Recommended Posts

Då var det ännu ett problem att lösa.  :-[

Jag behöver kunna loopa ett bakgrundsljud, rakt på sak. Problemet är att alla ljudspelare och uppspelningsfunktioner loopar ljudet med ett kort mellanrum, ett avbrott, mellan slutet och början på låten.

Jag har tagit reda på rätt mycket om felet, och nej det beror inte på vilket format jag har på låten, det handlar faktiskt om "fel" i uppspelningsfunktionerna. Man hittar många träffar om detta felet om man söker på Seamless Audio Loop.

Anledningen till att jag postar detta är att kanske få fram en simpel kod som spelar en .wav-fil i loop utan detta mellanrum. Ett tips är att man behöver använda DirectSound och göra en streamande buffer. Mer vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra svar ;) Dock är det samma fel i denna spelaren. Det blir ett mellanrum på kanske 0.05 sekunder mellan looparna, vilket är helt ok för en musikspelare, men inte när det gäller att loopa bakgrundsljud i ett spel.

Helst vill jag ha en kort kod för hur man använder DirectSound och en streamande buffer som det så fint heter. VB.NET eller C++ vore uppskattat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Lite sent ute, men är så jävla glad att jag fixat detta nu!

Använder OpenAL som utvecklas av Creative och Apple och är open source. Absolut det bästa ljudbiblioteket jag sett!

Doom 3, Quake 4 är bara några exempel på spel som använder OpenAL.

Här är en demo på en perfekt ljudloop som jag gjorde:

demo.zip - Kör OpenAL.exe så kommer det ljud ;D

EDIT: Med andra ord bör ni kolla in på OpenAL.org när ni funderar på att göra ett spel eller något annat som behöver ljud, rekommenderas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...