Gäst al6 Postad Mars 4, 2008 Dela Postad Mars 4, 2008 Då var det ännu ett problem att lösa. :-[ Jag behöver kunna loopa ett bakgrundsljud, rakt på sak. Problemet är att alla ljudspelare och uppspelningsfunktioner loopar ljudet med ett kort mellanrum, ett avbrott, mellan slutet och början på låten. Jag har tagit reda på rätt mycket om felet, och nej det beror inte på vilket format jag har på låten, det handlar faktiskt om "fel" i uppspelningsfunktionerna. Man hittar många träffar om detta felet om man söker på Seamless Audio Loop. Anledningen till att jag postar detta är att kanske få fram en simpel kod som spelar en .wav-fil i loop utan detta mellanrum. Ett tips är att man behöver använda DirectSound och göra en streamande buffer. Mer vet jag inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
plun Postad Mars 4, 2008 Dela Postad Mars 4, 2008 Kolla om mplayer fixar det.. http://www.mplayerhq.hu/design7/dload.html Filmer blir det ett litet hack i om man "loopar". För lat att prova en ljudfil Från cmd borde det väl bli nåt sådant här mplayer.exe -wid WID -quiet -loop 0 test.wav Har aldrig provat i Windooze... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Gäst al6 Postad Mars 5, 2008 Dela Postad Mars 5, 2008 Bra svar Dock är det samma fel i denna spelaren. Det blir ett mellanrum på kanske 0.05 sekunder mellan looparna, vilket är helt ok för en musikspelare, men inte när det gäller att loopa bakgrundsljud i ett spel. Helst vill jag ha en kort kod för hur man använder DirectSound och en streamande buffer som det så fint heter. VB.NET eller C++ vore uppskattat. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Gäst al6 Postad April 29, 2008 Dela Postad April 29, 2008 Lite sent ute, men är så jävla glad att jag fixat detta nu! Använder OpenAL som utvecklas av Creative och Apple och är open source. Absolut det bästa ljudbiblioteket jag sett! Doom 3, Quake 4 är bara några exempel på spel som använder OpenAL. Här är en demo på en perfekt ljudloop som jag gjorde: demo.zip - Kör OpenAL.exe så kommer det ljud ;D EDIT: Med andra ord bör ni kolla in på OpenAL.org när ni funderar på att göra ett spel eller något annat som behöver ljud, rekommenderas! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Recommended Posts
Delta i dialogen
Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.