Ante_ak Posted March 6, 2008 Share Posted March 6, 2008 Jag har tyvärr glömt hur jag gör mig till ägare av min ena hårddisk. Jag ominstallerade Windows XP home, och flyttade över filer och program till den andra hårddisken och nu kommer jag inte in i filerna. Detta har hänt en gång förut men jag minns inte hur jag blev ägare. Mvh Ante Ämnet flyttat av stenis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted March 6, 2008 Share Posted March 6, 2008 Du högerklickar disken och väljer Egenskaper. Fliken Säkerhet och sedan Avancerat. Nytt fönster kommer, fliken Ägare och Redigera. Markera raden med ditt användarkonto. Bocka i rutan "Ersätt ägare av..." nertill och till sist OK. Har du inte fliken Säkerhet så öppnar du Kontrollpanelen - Mappalternativ - fliken Visning. Avmarkera första raden "Använd guiden Dela..." EDIT: Tack för informationen BEGEs !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BEGEs Posted March 7, 2008 Share Posted March 7, 2008 Tyvärr funkar inte Waxinators tips i XP HOME. Du måste starta datorn i "säkert läge" genom att trycka f8 vid uppstart. Sedan kommer du åt alternativet om att ta över äganderätten på filer och mappar. http://support.microsoft.com/kb/315222 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ante_ak Posted March 8, 2008 Author Share Posted March 8, 2008 Hej, och tack för tipsen. Jag gick in i felsäkert läge och gjorde mig till ägare. Jag hade för mig att det var något skumt med Home edition, nu vet jag att borde tagit pro skivan i stället.. Mvh Antero Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts