Belsebub Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 Visste inte att det fanns drivrutiner till CPU: http://www.amd.com/us-en/Processors/Techni...1_15259,00.html Om jag vill uppdatera min processor på den stationära kan jag då göra det enligt länken ovan? Om jag vill uppdatera drivisen till min laptop som är en Intel cpu, finns det någon sida där jag kan göra det ifrån också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 Den viktigaste 'drivrutinen' till processorn är ju den i BIOS... De som installeras i Windows är mer för att ta del av speciella funktioner via moderkortet, som styrning av klockning med mera. Bild exempel från Vista. (Win XP visar endast CPU Typ i System informationen.) Om du skaffar en AMD så skall du ladda ner dess de drivrutiner som optimerar hanteringen i Wiindows. Där finns olika beroende på processortyp. Intels drivrutin tillägg är jag inte bekant med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Belsebub Posted March 13, 2008 Author Share Posted March 13, 2008 Aight! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Belsebub Posted June 4, 2008 Author Share Posted June 4, 2008 Det finns ingen AMD Processor Driver för vista eller ser jag fel? Endast xp? http://www.amd.com/us-en/Processors/Techni...1_15259,00.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted June 4, 2008 Share Posted June 4, 2008 Frågan är väl om den skall kallas drivrutin eller bara anpassning... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Belsebub Posted June 7, 2008 Author Share Posted June 7, 2008 Vad är skillnaden på drivrutin och anpassning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted June 7, 2008 Share Posted June 7, 2008 Vad är skillnaden på drivrutin och anpassning? Drivrutinen ligger ju mellan hårdvaran och operativsystemet och krävs för att dessa skall förstå varandra. Är det fel drivrutin så fungerar inte styrningen av hårdvaran. 'Anpassning' är mitt eget ordval... med det menar jag att den inte krävs för att operativsystemet skall fungera. Den är mera en specifikation om processorns egenskaper så andra program/spel kan anpassa sig till den (t.ex fler processorkärnor). Om du till exempel byter processor så kommer Windows ändå att fungera trots att 'drivrutinen'/anpassningen ligger kvar för den gamla processorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Belsebub Posted June 8, 2008 Author Share Posted June 8, 2008 Ok då är jag med på vad du menar. Men ibland kan väl en drivrutin få kommunikationen fungera bättre mellan hårdvara och os och därav får man mer ut av hårdvaran? Kanske inte fungerar så på en processor? Men ex. ett grafikkort får man ju mkt mer ut av från en färsk drivrutin än ms egna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted June 8, 2008 Share Posted June 8, 2008 Ok då är jag med på vad du menar. Men ibland kan väl en drivrutin få kommunikationen fungera bättre mellan hårdvara och os och därav får man mer ut av hårdvaran? Kanske inte fungerar så på en processor? Men ex. ett grafikkort får man ju mkt mer ut av från en färsk drivrutin än ms egna? Helt riktigt. Du kan ju ha samma grafikkort till både Windows (x86 & x64), Linux med flera. Anledningen till detta är just drivrutinen som ligger som en översättare mellan själva kortet och alla de olika operativsystemen(språken). Om inte drivrutinen översätter alla kortets möjligheter så tappar operativsystemet möjligheten att utnyttja dessa finesser. Processorn hanteras/stödjs ju redan via BIOS inbygda 'drivrutin' på moderkortet så Windows hänger bara med... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Belsebub Posted June 8, 2008 Author Share Posted June 8, 2008 Aha! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts