Gå till innehåll

Min dator är en sann katastrof..


Shilex

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har ett problem med min dator som har varat under cirka ett års tid, problemet är en riktig riskokare, eller ja, man känner sig som en!

Ni undrar säkert vad problemet är och här kommer en sammanfattning av det "oändliga problemet?";

Jo såhär är det, jag sitter ofta vid datorn och vissa dagar fungerar datorn hur bra som helst men ibland åt rena helv... datorn hänger upp sig och dör.. alltså skärmen blir en still bild och man kan inte röra med musen och ljudet är ju inte mycket bättre... Alltså hela datorn hänger sig och man är tvungen att starta om datorn genom att klicka på "starta om knappen", och detta händer ofta, ibland så startas datorn om av sig själv, men vem har tid till det?

Efter man har startat om datorn så händer det att inte musen fungerar och då får man alltså dra ur USB:n till musen och sätta in den igen, men man får vänta lite innan man sätter in den igen, men detta händer inte alltid, utan ofta händer det att datorn hänger sig åter igen, och igen, och igen.. osv innan man kan ens logga in på ens konto.

Som sagt så händer detta ofta och man blir ibland helt tokig, och det vill man ju inte bli? Hoppas detta är en bra sammanfattning om problemet!

Tack så mycket och hoppas det dyker upp en ängel från himlen och hjälper mig med detta, det vore guld värt!

/ Joakim Husberg

Info om datan:

System:

Microsoft Windows XP

Home Edition

Version 2002

Service Pack 2

Dator:

Inter®

Pentium® 4 CPU 2.49GHz

2.39 GHz. 512 MB RAM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du säkert själv insett så finns inget 'standardfel' som ger detta händelseförlopp.

Min erfarenhet är att detta med systemlåsning beror på:

1. Överklockade komponenter. Processor, minne eller grafikkort.

    Eftersom du antagligen inte klockat upp din dator så kan vi kanske lämna denna punkten.

2. Elektriska kontaktproblem.

    Glappkontakt uppkommer i kabelanslutningarna först och främst till moderkortet.

    Andra källor till kontaktproblem är diskarnas strömförsörjning.

    Den 20+4-poliga kontakten överför stora mänger +5Volt ström (röda trådar) och detta bränner med

    tiden kontaktstiften. På mina moderkort märkte jag att den vita plastkontakten gulnat och blivit skör.

    Om man rör lätt på trådarna ut och in i kontakterna så känner man om det tar emot eller sitter löst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tryckluft på burk är väl att rekommendera om du bestämmer dig för att göra rent i datorn. Låter mer som om Waxinators tips kan stämma. vibrationerna i datorn kan göra att kablar osv tappar kontakt vartefter. Dra ur kablarna och tryck i dom på nytt!

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken typ av diskar har du, SATA eller IDE?

Som Wax... är inne på så blir allt äldre, och så även satakontakten som glappar otroligt lätt, speciellt om den är "rak". Det rekommenderas att bytas ut med några års mellanrum.

När det kommer till din mus... eftersom det är en usb, och om disken strejkar så funkar inte den heller.

När/om du byter ut satakabeln, får du initiera dina usb-enheter igen så ska det funka...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du säkert själv insett så finns inget 'standardfel' som ger detta händelseförlopp.

Min erfarenhet är att detta med systemlåsning beror på:

1. Överklockade komponenter. Processor, minne eller grafikkort.

    Eftersom du antagligen inte klockat upp din dator så kan vi kanske lämna denna punkten.

2. Elektriska kontaktproblem.

    Glappkontakt uppkommer i kabelanslutningarna först och främst till moderkortet.

    Andra källor till kontaktproblem är diskarnas strömförsörjning.

    Den 20+4-poliga kontakten överför stora mänger +5Volt ström (röda trådar) och detta bränner med

    tiden kontaktstiften. På mina moderkort märkte jag att den vita plastkontakten gulnat och blivit skör.

    Om man rör lätt på trådarna ut och in i kontakterna så känner man om det tar emot eller sitter löst.

Hej!

Tyvärr är jag inte så vass på datorer, så om du skulle vara snäll och berätta vart moderkortet sitter?

Tack så mycket! /Joakim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna burken och dammsuga, samt rengöra fläktar, skulle också kunna vara en bra idé !   ;)

Hej!

Så du menar att jag skall använda min vanliga dammsugare som jag annars använder åt att dammsuga golvet med, kan det inte bli några skador inne i datorn då? Hur menar du att jag skall rengöra fläktarna?

Tack så mycket! /Joakim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken typ av diskar har du, SATA eller IDE?

Som Wax... är inne på så blir allt äldre, och så även satakontakten som glappar otroligt lätt, speciellt om den är "rak". Det rekommenderas att bytas ut med några års mellanrum.

När det kommer till din mus... eftersom det är en usb, och om disken strejkar så funkar inte den heller.

När/om du byter ut satakabeln, får du initiera dina usb-enheter igen så ska det funka...

Hej!

Hur ser jag vilken typ av disk jag har? Vart finner jag satakontakten?

Tack så mycket! /Joakim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tryckluft på burk är väl att rekommendera om du bestämmer dig för att göra rent i datorn. Låter mer som om Waxinators tips kan stämma. vibrationerna i datorn kan göra att kablar osv tappar kontakt vartefter. Dra ur kablarna och tryck i dom på nytt!

/M

Hej!

Ska försöka!

/Joakim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är jag inte så vass på datorer, så om du skulle vara snäll och berätta vart moderkortet sitter?

Moderkortet är den stora plattan inne i datorn på vilken alla andra grejjer monteras och kopplas.

På den monteras processor (CPU), minnen och grafikkort m.m.

Om du skall grejja inne i datorn så skall nätkontakten vara urdragen ur väggen.

Om du skall dammsuga så håller du munstycket 5-10 cm från delarna i datorn och med en mjuk pensel

borstar du sedan av den damma som du ser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snygg text på bilden ;)

waxinator du är ju här hela dagarna och hjälper folk, jobbar du aldrig?

:D Nej, jag är egenföretagare och jobbar bara när det behövs...

      Just nu har jag så jag klarar mig några år... så jag försöker hjälpa andra om jag kan. ;)

      Jag är väl lite av en Robin Hood när det gäller support.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderkortet är den stora plattan inne i datorn på vilken alla andra grejjer monteras och kopplas.

På den monteras processor (CPU), minnen och grafikkort m.m.

Om du skall grejja inne i datorn så skall nätkontakten vara urdragen ur väggen.

Om du skall dammsuga så håller du munstycket 5-10 cm från delarna i datorn och med en mjuk pensel

borstar du sedan av den damma som du ser.

Hej!

Har ni dammsugit inuti datorn och dammat av med en borste, skriver igen om den fortfarande uppför sig fel.

Tack så mycket! /Joakim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bungy

Jag brukar vända på steken, inte dammsuga utan sätt elementmunstycket på slangen och blås rent istället. Får en turboeffekt att rengöra utan att komma i kontakt med komponenter. Givetvis skall man utföra detta, helst utomhus. Men kan man koppla/ta isär en dator så är väl detta inget problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bungy

Nä, det har jag förstått att det inte var DINA bilder. (SKIT)bra bilder Du hittat. Kanske fler upptäcker skräcken i vad en dator kan ha innanför sitt skal!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det min tur ;)

Egentligen skulle du lämna in datorn för service... men om du fortfarande vill försöka själv så...

Om du låter datorns sida förbli öppen och med datorn igång,

med ena handen hållande i lådan och med andra handen mycket

lätt röra vid de olika strömförsörjnings sladdarna. (ingen risk för stötar).

Eventuellt kommer datorn att hänga sig eller starta om när du

rör vid eventuellt glappande anslutningstrådar.

Samtidigt så får datorn bättre kylning med lådan öppen, så om det är värmeberoende fel

så borde datorn fungera längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det min tur ;)

Egentligen skulle du lämna in datorn för service... men om du fortfarande vill försöka själv så...

Om du låter datorns sida förbli öppen och med datorn igång,

med ena handen hållande i lådan och med andra handen mycket

lätt röra vid de olika strömförsörjnings sladdarna. (ingen risk för stötar).

Eventuellt kommer datorn att hänga sig eller starta om när du

rör vid eventuellt glappande anslutningstrådar.

Samtidigt så får datorn bättre kylning med lådan öppen, så om det är värmeberoende fel

så borde datorn fungera längre.

Hej igen!

Jag har lämnat in datorn på service en gång men datorn var fortfarnde inte felfri utan det började låsa sig igen.. Jag ska prova detta med sladdarna men hur ser man vilka de strömförsörjande sladdarna är?

Tack! /Joakim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska prova detta med sladdarna men hur ser man vilka de strömförsörjande sladdarna är?

På baksidan av datorn sticks nätsladden in i ett Nätaggregat.

Från detta aggregat går grövre sladdar ut till olika dela inne i datorn. De är bara att följa.

Färgerna på trådarna visar dess spänningsnivåer.

De mest intressanta trådarna är:

Röd = +5Volt  och  Gul = +12Volt (Svart = jord)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På baksidan av datorn sticks nätsladden in i ett Nätaggregat.

Från detta aggregat går grövre sladdar ut till olika dela inne i datorn. De är bara att följa.

Färgerna på trådarna visar dess spänningsnivåer.

De mest intressanta trådarna är:

Röd = +5Volt  och  Gul = +12Volt (Svart = jord)

Har provat detta nu, men ingeting händer när jag rör sladdarna..

Har tagit lite bilder inne i datorn om det är till någon hjälp...

Bilderna:

Download here

Download here

Download here

Download here

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...