Gå till innehåll

Mappinställningar sparas inte


Gäst Naturguiden

Recommended Posts

Gäst Naturguiden

Om man öppnar en mapp nu så har man olika överskrifter såsom, namn, datum, storlek , och ena himmla massa valmöjligheter...

Jag ändrar så jag får namn, storlek, senast ändrar och det vill jag ha kvar men det stannar alldrig så utan jag får efter omstart välja samma sak igen...

Hur skall jag göra för att slippa detta

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Ämnet flyttat av stenis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också det problemet.

Vet inte men kolumn rubikerna verkar anpassa sig efter innehållet i katalogen även om jag sparat det som jag vill ha det.

Jag bryr mig inte om innehållet jag vill alltid ha:

Namn, storlek, senast ändrad och typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Skakar liv i denna tråd igen för lösningen är inte någon av de som skrivits. Jag har nämligen gjort på dessa sätt flera gånger utan framgång. Har även SP1 i nu och det problemet verkar inte ha adresserats i den uppdateringen.

Någon som har den verkliga gyllende lösningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett förinställt antal mappar som windows kan "komma ihåg", i XP är det 1000 och i Vista skall det vara 5000 "by default". Nu verkar det som om Vista har problem med just detta och det förinställda värdet ser ut att vara ett betydligt lägre värde! Ingen verkar veta hur lågt detta värde är, eftersom Vista saknar den registernyckel som bestämmer värdet... den finns däremot i XP. En lösning som verkar fungera är just att ta bort registernycklarna som beskrivs, på länken, i ovanstående inlägg... detta får man då göra med jämna mellanrum, när det så att säga är "fullt"! En annan lösning, som verkar vara mer hållbar, är att helt enkelt "tala om" för vista hur många mappar den skall komma ihåg... detta kan göras genom att lägga till den registernyckel som finns i XP men saknas i Vista. Det verkar som om Vista har lättare att komma ihåg om man gör så. Man kan i princip sätta vilket värde man vill, men för enkelhetens skull har jag valt "default" värdet för Vista... alltså 5000!

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USERSoftwareClassesLocal SettingsSoftwareMicrosoftWindowsShell]
"BagMRU Size"=dword:00001388

Edit: Har man väldigt många mappar, kan man med fördel öka värdet till 10000, annars finns risk för att "felet" återkommer.... dword-värdet i koden blir då istället 00002710

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...