Gå till innehåll

Peruna

Medlem
  • Innehållsantal

    59
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    4

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

Peruna's Achievements

  1. Hej och tack! Nu verkar det lugnat ned sig lite så nu verkar det fungera som det ska. Det jag gjorde igår kväll var att köra CC Cleaner, inte för att jag vet om det var det som hjälpte. En konstig sak till som hände för nån månad sen , var att även om jag markerade så hände inget när jag valde ta bort. Då låg det kvar i inkorgen. Datorer har ett eget liv, men nu verkar allt var a som vanligt och fungerar. Alf
  2. Hej! Det är webb mejl jag har och jag har inte Office 365. Jag har ingen smart phone så ingen webb mejl på min vanliga Doro mobil. Epost hanteringen sker bara på denna dator, men jag har en HP laptop som jag har i reserv ifall denna dator skulle krångla. Thunderbird har jag och den fungerar. Jo jag har både ett yahoo mail och gmail. Jag har delat upp användningen av epost för att undvika skräp post i Thunderbird som jag använder för de viktiga epost. Det kan ju vara som du skriver att det är Microsoft servrar som spökar. Alf
  3. Ni får gärna flytta detta till rätt tråd om det är fel plats nu. Min hotmail mail som är knutet till Microsoft Outlook spökar. Det har hänt tidigare men idag blev det värre. När jag tagit bort mejl och slängt dem i papperskorgen och sedan tömt denna dyker dem likväl upp i inkorgen igen nästa gång jag loggar in. Idag gick det heller inte att skicka mejl för det blev bara error samt meddelande att det inte skickats och låg kvar i utkast. Webbläsaren är Firefox. Idag provade jag att använda Microsoft Edge och då kunde jag skicka mej. Mejl kommer in på mejlen oavsett vilken webbläsare jag använder. Normalt sett använder jag en massa tillägg i Firefox och provade att stänga av dessa för att se om det fungerade bättre, men det gjorde det inte. Det är några veckor sedan det spökade så här och sedan har det fungerat bra fram tills igår. Då började det spöka igen samt idag. Någon annan som råkat ut för liknande? eller har någon aning om vad som händer! Alf
  4. God Morgon Kamrater! Lenovo var snabba med svar och enligt dem skall de två sista batterierna vara ok att använda och testade av deras labb. Då har jag fått svar och vet vad som gäller och får tacka alla för vägledning i denna tråd. Alf K
  5. Nu har jag även uppdaterat BIOS, men det blev som vi alla trodde att det inte skulle bli bättre. Batteriexpertens batteri får gå i retur samt återbetalning eftersom det inte är den varan som är beställt enligt Orderbekräftelse oavsett vad dem säger. Nu väntar jag på svar från Lenovo om de andra två batterierna fungerar. Jag har också kört ett testprogram för att kolla original batteriets hälsa och den var kritisk. Dvs inte bra. Fortsättning följer! Alf K
  6. Hej igen Mikael63. Jodå, det har jag noterat och det två ersättnings batterierna som alternativ kommer från LENOVO själva och ingen annanstans, så dem borde ju inte ha fel. Jag sökte på detta batteri 45N1054 och fick fram att det är jämförbart med 45N1054, vilket är Lenovo BATTERY 6cell 62Wh 11.1V. Även om jag söker på 45N1055 så får jag upp samma batteri som de två nämnda också ersätter. 45N1055 är också tryckt på original batteriet. Sökningen gjordes på denna sida: https://support.lenovo.com/se/sv/parts-lookup?cid=all%3Aapps%3Ahxatlt&source=community Alf
  7. Hej igen! Följetongen fortsätter och nu har jag varit och sökt och frågat på ett Lenovo Forum, och fått lite vägvisning så jag har gjort en sökning på reservdelar och fått fram lite information om alternativ till mitt batteri. Fick två förslag på ersättnings batteri. Letar vidare. Ska prova att göra ett sista försök idag med att uppdatera BIOS om det fortfarande finns någon kvar att hämta. Datorn är över 10 år. SMB C01 SANYO 6cell 2.8Ah och SMB C01 Simplo 6-cells 2,8 Ah Den senare hittade jag, men ryggar tillbaks när jag såg priset 166 Euro. https://www.data-systems.fi/tuote/lenovo-smb-c01-simplo-6-cell-2-8ah/ Alf
  8. Hej! Felmeddelandet kommer under uppstarten och det står också tryck på ESC för att fortsätta och därefter laddas Windows upp och jag kan logga in med lösenord som vanligt.. Eftersom datorn är gammal så vet jag inte om man ska prova att ringa LENOVO och höra vad dem säger om det här med batteri. Det är inte säkert att det finns någon nyare BIOS kvar att hämta samt att det överhuvudtaget skulle hjälpa. Är tveksam till det. Kanske bäst att returnera batteriet och söka efter batteri på annat håll eller bara köra med nätkabel den dagen batteriet inte fungerar längre. Alf
  9. Hej igen! Jag passade på att läsa LENOVOS manual igen om Byte av Batteri! Byta batteri Skriv ut instruktionerna innan du börjar. Det här systemet stödjer endast batterier som är speciellt konstruerade för den specifika datorn och som tillverkats av Lenovo eller en annan behörig tillverkare. Systemet stödjer inte batterier som inte är godkända eller batterier som har konstruerats för andra system. Datorn laddas inte om ett icke godkänt batteri eller batteri som konstruerats för ett annat system används. Obs: Lenovo tar inget ansvar för prestanda eller säkerhet vid användning av ej godkända batterier, och ger inga garantier för fel eller skador som beror på användning av ej godkända batterier. © Copyright Lenovo 2013, 2015 65 Anm: Om ett batteri som inte är godkänt installeras visas följande meddelande: ”Det installerade batteriet stöds inte av det här systemet och kommer inte att laddas. Byt ut batteriet mot ett Lenovo-batteri. Det som står under anm: är det meddelande som visas på min skärm! Jag kan inte hitta någonting om att jag måste uppdatera BIOS heller vid texten om Batteribyte! Alf
  10. Hej igen mina vänner. Fick ett nytt svar från Batteriexperten idag. " Hej. 11.1V och 10.8V är samma spänning, det beror bara på när man mäter dom. Kapaciteten på batteriet du har fått är endast större än det vi anger på hemsidan, detta beror på att vi ibland får nya kapaciteter beroende på vilken batch batterier vi får från leverantör. Så i ditt fall har du endast fått ett bättre batteri än det som visas på hemsidan. Det är rätt batteri som vi packat och skickat till dig." Nu provade jag att göra som jag blev beordrad att göra så jag följde de tre stegen med samma resultat. Nollställde batteriet och samma felmeddelande igen. Ta bort batteriet för det är inte Lenovo Original och kommer inte heller att kunna laddas. Risk för skada datorn. Alf
  11. Hej igen! För skojs skull var jag inne på Batterilagrets hemsida och där hittade jag också ett batteri som fungerar. Det som var intressant var att de listade upp Original batterier och även till min Laptop. Där hittade jag samma original batteri som X Men tidigare i denna tråd nämnde. 45N1054 Här är länken till den sidan: https://www.batterilagret.se/p3120/Laptopbatteri-Lenovo-G500-mfl Tyvärr är den slut i lagret hos dem. Alf
  12. Hej igen och tack för svar! Jag håller med dig och blev lite förvånad med rekommendationen att uppdatera BIOS. Nu gjorde jag så här att jag fotade av det batteri de skickat och mejlat det till dem samt hänvisade till orderbekräftelsen. Det kan ju vara så att kundtjänst bara tittat på orderbekräftelsen och tror att det är det som är skickat. Väntar på svar. Alf K
  13. Hej igen! Inte blir man klokare av svaret jag fick på min reklamation. Enligt dem skall det vara rätt batteri de skickat trots att det inte stämmer med vad jag beställt. Här är svaret jag skick. Kom gärna med kommentar om det. jag avvaktar innan jag gör nåt. Alf K "Det ska vara rätt batteri för din dator." Vid installation nytt batteri, eller, Om datorn säger att den ej får kontakt med det nya batteriet, testa följande steg: 1. Stäng av datorn, plocka ur batteriet. 2. Starta datorn UTAN något batteri i, endast med kabeln ansluten. 3. Stäng av datorn igen, sätt i det nya batteriet och starta upp datorn. - Nu skall batteriminnet blivit nollstält och datorn skall synka med det nya batteriet. Om inte heller det fungerar bör du kolla så att datorn har de senaste BIOS-uppdateringarna. Googla på din "datormodell BIOS update".
  14. Hej och Tack för svar! Jag har nu reklamerat och det kan vara som du skriver att de fellevererat. Här kommer två bilder på originalbatteriet. Jag har kikat med Pannlupp med förstoringsglas men lyckades inte hitta någon av de artikelnumren som du nämnt! (Kan väl nämna att jag utgått från serienumret på datorn när jag letat batteri. Man får ta bort driftbatteriet för att se etiketten) Alf
×
×
  • Skapa nytt...