Gå till innehåll

Ingen förbindelse med Internet


roby

Recommended Posts

Jag har en sprillans ny ASUS F5 med Vista Home Premium, levererad färdiginstallerad.

Den är ansluten till en lokal bredbandsdelare/brandvägg som den delar med 3 andra PC:n.

Bredbandsdelaren är ansluten till nätet med fast IP-adress från ISP:n och de anslutna datorerna

har IP-adresser i serien 192.168.123.x medan bredbandsdelaren som fungerar som gateway har

adressen 192.168.123.254. Alla ingående maskiner använder 2 DNS-servrar enligt ISP:ns anvisningar.

Övriga maskiner fungerar OK både före och efter installationen av ASUSen.

När problemdatorn bootat Windows börjar bredbandsdelarens indikatorer att blinka oupphörligt -

tydligen jobbar ASUSen hårt för att få kontakt med internet. När jag startar I.E. och lägger in en URL så

får jag beskedet 'Sidan kan inte visas'. Diagnostiken skyller på bredbandsdelaren (som ju fungerar

fint med de övriga datorerna, Linux som tur är).

Jag har bytt ethernet-kabel, pluggat in i olika portar på bredbandsdelare, kallstartat bredbandsdelare

och ASUS:en och dubbelkollat alla IP-adresser, men samma resultat. Vidnågot tillfälle fick jag beskedet att Windows hade pingat den primära DNS-servern men utan kontakt.

Förutom denna negativa erfarenhet av Vista har jag noll koll på detta system.

Hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillägg till mitt första inlägg:

Jag har Kaspersky Anti-virus 7.0 installerat. Vid installationen lägger AV-programmet upp ett

NDIS-filter i anslutning till ethernetporten. Om jag avbockar detta i nätverkskonfigurationen

och bootar om så fungerar internet igen. Dock - jag kan inte pinga ASUSen från andra maskiner

i det lokala nätet men ASUSen kan pinga de andra. Med NDIS-drivern avbockad fungerar inte

antivirusskyddet mot intrång via ethernetporten. Någon med erfarenhet av Kaspersky?

Dom har ett eget forum där detta diskuteras utan att - som det förefaller - Kaspersky Labs

har någon lösning på g så jag ger problemet lite spridning på detta sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...