Gå till innehåll

Vista Ultimate x64 med SP1 snabbare än x86 med SP1


Ozzyman

Recommended Posts

Gäst al6

Beror ju på vilken dator som systemet körs på. En dator som inte kan utnyttja 64-bitar blir inte snabbare bara för den får Vista x64, men en dator som kan det blir ofta mycket snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Al6, de är inte möjligt att installera vista x64 på en x86 baserad dator! :)

Jag har bara kört med vista x64, så har ingen koll alls om de är snabbare än vista x32 versionen!

Men mitt vista funkar skit bra och jag är helt nöjd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Al6 jag har 4 datorer i eget nätverk! 3 Stationära och 1 bärbar. 2 x64 och 2 x86(32)! Jag märker "stor" skillnad mellan Vista x64 och x86!Mina x64 bitars processorer med Vista x64 är dubbelt så snabba som mina x86 "burkar". Har haft både x64 och x86 som dualboot bara för att jämföra............  :P

Mvh.Ozzyman  :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst al6
Al6, de är inte möjligt att installera vista x64 på en x86 baserad dator!

Det har jag inte skrivit, läs mitt meddelande igen?

Jag menar att det beror helt på om du har ett system som kan utnyttja fördelarna med 64 bitar.

Fördelen med 64-bitars Vista (i stort sett) är att man kan adressera mer minne (man kan nå mer RAM).

Med 32-bitars Vista kan du nå 2^32 Byte - vilket är exakt 4 GB. Med 64-bitars Vista (och 64-bitars CPU) kan du nå (i alla fall så kan CPUn det, vet inte med Vista) 2^64 Bytes - vilket är 17179869184 GB!

Detta betyder att även om du har Vista 32-bitars med nyaste SP1 så kommer Vista x64 - med tillräckligt mycket RAM och bra skrivna program och en 64-bitars CPU att totalt klassa ut Vista-32 bitars.

Sen finns det även fördelar som att en 64-bitars CPU har fler och större (64-bitars) register (en slags variabel som har snabb åtkomsttid) - så som svar menar jag att SP1 är bra - men ett 64-bitars system utklassar 32-bitars om det får alla villkoren de behöver :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...