Gå till innehåll

Hur kan det vara möjligt att datorn är snabbare pga byta av grafikkort?


Gäst fjamsetramsa

Recommended Posts

Gäst fjamsetramsa

Bytade nyligen grafikkort och jag upplever datorn som betydligt snabbare...rar fils uppackning mm mm...är det inbillning??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen inbillning elelr något sådant men inte nödvändigt.

Dagens grafikkort har en GPU - graphics proccessing unit. Samma sak som en CPU fast den är mer speciallicerad för grafik. Det finns vissa tester där man låter grafikkortet, som tydligen har en sjukt snabb proccessor, göra uträkningar som går mycke fortare än när CPUn gör dem.

Jag tror dock inte att Winrar är så avancerat så den använder grafikkortet för att packa upp. Du kanske helt enkelt upplever att fönstren rörs fortare / utan lagg osv.. Vad vet jag :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
Förmodligen inbillning elelr något sådant men inte nödvändigt.

Dagens grafikkort har en GPU - graphics proccessing unit. Samma sak som en CPU fast den är mer speciallicerad för grafik. Det finns vissa tester där man låter grafikkortet, som tydligen har en sjukt snabb proccessor, göra uträkningar som går mycke fortare än när CPUn gör dem.

Jag tror dock inte att Winrar är så avancerat så den använder grafikkortet för att packa upp. Du kanske helt enkelt upplever att fönstren rörs fortare / utan lagg osv.. Vad vet jag :)

WinRAR använvänder HT fullt ut och när CPU får mer ledig tid tack vare GPU'n så går det snabbare enkelt va  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...