Jump to content

Hur kan det vara möjligt att datorn är snabbare pga byta av grafikkort?

Guest fjamsetramsa

Recommended Posts

Guest fjamsetramsa

Bytade nyligen grafikkort och jag upplever datorn som betydligt snabbare...rar fils uppackning mm mm...är det inbillning??

Förmodligen inbillning elelr något sådant men inte nödvändigt.

Dagens grafikkort har en GPU - graphics proccessing unit. Samma sak som en CPU fast den är mer speciallicerad för grafik. Det finns vissa tester där man låter grafikkortet, som tydligen har en sjukt snabb proccessor, göra uträkningar som går mycke fortare än när CPUn gör dem.

Jag tror dock inte att Winrar är så avancerat så den använder grafikkortet för att packa upp. Du kanske helt enkelt upplever att fönstren rörs fortare / utan lagg osv.. Vad vet jag :)

• 1 month later...
Förmodligen inbillning elelr något sådant men inte nödvändigt.

Dagens grafikkort har en GPU - graphics proccessing unit. Samma sak som en CPU fast den är mer speciallicerad för grafik. Det finns vissa tester där man låter grafikkortet, som tydligen har en sjukt snabb proccessor, göra uträkningar som går mycke fortare än när CPUn gör dem.

Jag tror dock inte att Winrar är så avancerat så den använder grafikkortet för att packa upp. Du kanske helt enkelt upplever att fönstren rörs fortare / utan lagg osv.. Vad vet jag :)

WinRAR använvänder HT fullt ut och när CPU får mer ledig tid tack vare GPU'n så går det snabbare enkelt va  :P