Gå till innehåll

Microsoft svarar: "Ladda ner XP Professional SP3 med senaste uppdateringar "....


ingensnamn

Recommended Posts

Hej ByggareBob, lbl och alla andra,

mailade microsoft kundservice angående det problem som jag tog upp i http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=14479.0 och fick följande svar (läs nerifrån och upp då det är svar från en mailkonversation):

Hej igen xxx

Rent juridiskt är det inga problem, utan det är snarare den tekniska aspekten som kan sätta stopp. Installationsskivor från olika datortillverkare är oftast skapade för just den modellen av hårdvaran och andra skivor kan krångla till det hela vid en installation, alternativt att produktnyckeln helt enkelt inte accepteras.

Med vänliga hälsningar

Microsoft AB

Johan Lindros

Swedish Microsoft Customer Service

Tel. 08-752 56 30

Fax. 08-752 32 17

E-mail: norcstse@microsoft.com

Information: http://www.microsoft.se/kundservice

--------------------------------------------------------------------------------

--- Original Message ---

From : "xxx"

Sent : den 11 december 2008 17:55:50 UTC

To : "Microsoft Customer Services - SE"

Subject : Re: SRX1087369002ID - Re: RE:{MSEMEA#002-061-667}Övriga synpunkter

hej Johan,

tack för det snabba svaret. Vad gäller rent juridiskt när det gäller att använda sig av någon annans installationsskiva i kombination med ens inköpta licensnyckel?

/xxx

From: Microsoft Customer Services - SE

Sent: Thursday, December 11, 2008 2:31 PM

To: xxx

Subject: RE: SRX1087369002ID - Re: RE:{MSEMEA#002-061-667}Övriga synpunkter

Hej xxx

Tack för att du kontaktade Microsofts Kundservice.

För att få tag i korrekt installationsmedia till din dator kan du kontakta din datortillverkare så kan de hjälpa dig med detta.

Har du några ytterligare frågor så är du givetvis välkommen att höra av dig till oss igen.

Med vänliga hälsningar

Microsoft AB

Johan Lindros

Swedish Microsoft Customer Service

Tel. 08-752 56 30

Fax. 08-752 32 17

E-mail: norcstse@microsoft.com

Information: http://www.microsoft.se/kundservice

--------------------------------------------------------------------------------

--- Original Message ---

From : "xxx"

Sent : den 11 december 2008 10:56:20 UTC

To : "Microsoft Customer Services - SE"

Subject : Re: RE:{MSEMEA#002-061-667}Övriga synpunkter

hej Microsoft,

Jag har som beskrivs nedan en förinstallerad version av windows XP-pro på min dator (Thinkpad R40), vill nu sätta i en större hdd och jag undrar hur jag skall gå till väga för att installera XP på den nya hårddisken? licensnyckeln står angiven på datorns undersida, betyder det att jag kan använda vilken XP(pro)-skiva/fil som helst eller är licensen knuten till en specifik windows-skiva?

Tack på förhand!

Vh

/xxx

Så ni kan nog låsa upp tråden igen, verkar inte förekomma någon "illegal verksamhet".

//

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hur kan det bevisas om en Windows installation är "äkta" eller "oäkta" om jag har min rätta licens nyckel?

Microsofts validering klagar då inte.

Som Microsoft gör reklam, köp en licens till din olagliga pirat kopia och gör den "äkta".

Alltså, det är licensen som gör det lagligt, sedan kan man installera vad skit som helst och på valfritt språk.

Jag vet eftersom jag "lagligen" INTE KAN köpa en svensk version eftersom jag inte bor i Sverige.

Det finns endast 2 åf i Sverige som säljer till utlandet MEN de godtar bara svenska kredit kort och det får man bara om man är bosatt i Sverige. Svensk eller inte, men man måste vara bosatt i Sverige för att få lov att köpa en svensk version. Eller ha släkt eller vänner som kan "köpa ut" åt en.

Det är kränkande på flera sätt.

Detta har jag diskuterat med Microsoft ... vet inte hur många år men Win 95 var ganska nytt då när problemet först dök upp och Microsoft gör heller ingenting för att lösa problemet.

Ang kvaliteten så KAN en "olaglig" kopia vara bättre än originalet. Men Windows krånglar mycket och har man då ingen originalskiva så undrar man ju vad det beror på.

Jag har tre äkta original CD men föredrar att inte använda dem. De var svåra att få hit och det tog lång tid men som tur är finns det gott om bra kopior.

Skulle Microsoft vilja dra detta till domstol? Det är enda sättet att få det olagligförklarat om det nu är möjligt när man betalat licensen.

Att jag föredrar Windows via torrent?  Nej, de lägger på locket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...