Gå till innehåll

Uppstartsproblem efter uppdaterad drivrutin och felkontroll


Perta

Recommended Posts

Hallå i Jul-Koman!

Jag gjorde bort mig idag, skulle hjälpa en kompis att få fart på grafiken till Julens nya spel.  ???  Jag är en poppis kille där nu, speciellt bland barnen...     

Den 5år gamla HP datorn med XP Home SP3 (tror jag det va, annars SP2) har fortfarande idag rätt bra prestanda, men är inte uppdaterad. 

- Jag valde en automatisk drivrutinsuppdatering till grafikkortet via nätet. 

- Under tiden den sökte så valde jag också en "kontroll av fel på volymen" (CHKDSK)

Vad jag inte tänkte på var att båda ovan moment kräver omstart, här uppstod också felet.

- Datorn startade snällt om och började med en lååååååång felsökning, till slut konstaterades att 134 kluster saknades och att man skulle lägga till dem.

- Men sedan startade aldrig datorn om, förloppet försöker jag beskriva nedan:

1 Svart skärm med Windows logo, övergår

2 blixtsnabbt i ett blått fönster som inte går att läsa, sedan

3 svart skärm med valen att kunna starta normalt, felsäkert eller i senaste fungerande konfig*, sedan efter val och betänketid

4 ljusblå skärm med alternativen ESC (boot meny) F1 (Setup meny) F10 (System Recovery)

* I detta läge spelar det ingen roll vad jag väljer, har testat alla och kommer tillbaka till punkt 1.

Det går alltså inte ens att starta i felsäkert läge.

Alternativ F10 har två alternativ, det ena som avser XP´s egen återställning fungerar inte. Det andra, raderar all data och eftersom ingen tagit backup innan man börjar jiddra så är det än så länge uteslutet. Trycker jag F8 så får jag skärm enligt punkt 3 men med fler alternativ, alla dock lika verkningslösa.

Är inte så vass på det här, en fungerande dator med bara vissa grafikfel blir obrukbar..   :-[

Någon Tomte här som kan komma med tips!?     ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Perta, ser ut som du har strulat till det för din kompis, men kanske du kan få hjälp på denna sida om "XP-repair" och med XP-skivan boota och gå in i återställningskonsollen (recoveryconsol) och köra en återställning utan att installera om

"How to Repair the Boot Sector:

If XP won't start it may be due to a damaged boot sector or a missing or corrupt ntldr  or ntdetect.com files.

To replace damaged ntldr and ntdetect.com you can copy fresh files from the XP CD using  the COPY command. Boot with the XP CD and enter the Recovery Console (as above). At the Command Prompt type the following (where "X" is your CD-Rom drive letter) allowing the files  to overwrite the old  files

        COPY X:i386NTLDR C:

        COPY X:i386NTDETECT.COM C:

eller så här:

To repair a damaged Boot Sector at the command prompt type FIXBOOT and press Enter. Then answer "Y"

Det finns en del annat matnyttigt på sidan.

Hoppas du grejer saken.

http://www.webtree.ca/windowsxp/repair_xp.htm#How to Repair the Boot Sector:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kentan, kan jag backa hans filer om jag inte ens kommer in i datorn?   question?

Givetvis förstår jag det.

Men jag tog för givet vad du gav dej in på (?) att du kan såpass som koppla in hans disk

i din dator, och backa upp den vägen.. under tiden.. som alltid.

Nu istället riskerar du att du sopa hela hans disk.

kentan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...