Gå till innehåll

Windows 7 Beta på en extern hårddisk?


emol

Recommended Posts

Tjena!

Har bara en hårddisk i laptopen. Är det möjligt att installera Windows 7 Beta på en extern hårddisk istället?

/Emil

Kravet är väl att datorn i uppstarten hittar att det finns flera operativ att starta upp alltså dual-boot. Har du bara en hårddisk men en riktigt stor hårddisk kan du ju alltid partionera den till två partitioner och installera betan på den andra partitionen. Men har du en hårddisk löst vid sidan om laptopen så kan du ju alltid testa att installera den där. Det kan ju vara av intresse för oss andra att veta om det är möjligt - om någon funderar på samma sak som du.

Skulle inte det gå så föreslår jag att du köper en ny hårddisk (som alternativ) och partitionerar upp den från början så att den kan dual-boota. Fast det innebär ju också lite extra krångel med att föra över allt från den gamla hårddisken till den nya.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara av intresse för oss andra att veta om det är möjligt - om någon funderar på samma sak som du.

Testa precis för att se om detta var möjligt. Svar vet inte. Windows installationen var inte konfigurerad för att kunna installera på usb eller firewire diskar eftersom installationen inte kunde garantera att datorn klara av att boota ifrån sådana diskar. Skulle ta mig en sväng inom bios sa den och kolla upp det.

Verkar ju som att det skulle kunna funka? men att datorn var inte intälld i bios för att kunna boota från usb/firewire diskar.

Skulle inte det gå så föreslår jag att du köper en ny hårddisk (som alternativ) och partitionerar upp den från början så att den kan dual-boota

Om jag införskaffar en större hårddisk och partionerar upp den, är det då möjligt att "klona" hela min nuvarande hårddisk på den enda partitionen? Utan att det skulle medföra några "bivärkningar" förståss?

/Emil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...