Gå till innehåll

Skärmen släcks


Adnan

Recommended Posts

Hej!

Jag har problem med skärmen på min ett år gamla Dell-laptop (XPS M1530) med Vista Ultimate. Problemet ligger i att skärmens ljusstyrka/skärmbelysning blir låg efter en tids aktivitet i Windows. När jag kör laptopen på el, d.v.s. via adaptern, "slocknar" skärmen efter ca. fem minuter. I mitten av förra veckan, när problemet uppstod, och fram till i helgen tog det ca. 20 minuter innan ljusstyrkan/skärmbelysning blev låg. När det väl händer (spelar ingen roll vad jag gör just då, inklusive om jag bara låter datorn "vara") så ser man fortfarande det man hade vid "släckningstillfället" (t.ex. skrivbordet eller hemsidan) men det är så mörkt att det inte går att lösa något eller fortsätta jobba i datorn. När jag kör laptopen via batteriet händer inte detta alls, med två-tre undantag i helgen. Nu funkar det smärtfritt via batteriet.

Faktum är att jag ändrade i det s.k. energischemat en eller två dagar innan problemet med skärmen uppstod. Då ändrade jag TILL att datorn skulle gå i "vila" och "viloläge" efter en tids aktvitet. Jag har ändrat tillbaka till som det var innan; att datorn aldrig automatiskt gick in i "vila" eller "viloläge" men detta har inte löst mitt problem.

Jag har också testat köra laptopen med en annan Dell-adapter men samma problem kvarstår.

Vet någon vad detta beror på? Hur kan jag lösa det?

mvh,

Adnan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...