Gå till innehåll

Behöver hjälp med Command Prompt


Gäst Malou

Recommended Posts

Hej!

Har fått lite huvudbry och problem ang Command Prompt. Har försökt att följa Venoms tips om hur man går tillväga

Venoms => Problem att installera program, En lösning...

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?showtopic=15424

"Customer Experience Improvement Program (CEIP)" är orsak till att vissa explorer och MSI-baserade installationsprogram kraschar, men det finns en lösning.

Klicka på:

Start -> All Programs -> Accessories.

Högerklicka på Command Prompt och välj Run as administrator.

I rutan som öppnas, verifiera att det är rätt program och klicka OK.

I commandfönstret som öppnats, skriv in eller kopiera och klistra in följande rad:

reg delete HKLM\SOFTWARE\Microsoft\SQMClient\Windows\DisabledSessions /va /f

Tryck Enter.

När installationen är färdig, stäng commandfönstret.

Om det visas "ERROR: Access is denied", kontrollera att du verkligen är i administratörsläget i steg två.

Problemet är bara det att jag vet inte hur jag kommer vidare för att kunna utföra ovanstående. Jag gör enligt nedanstående

=> Start -> All Programs -> Accessories.

=> Högerklicka på Command Prompt och välj Run as administrator.

=> I rutan som öppnas], <=Här tar det stopp => C:\Windows\System32 <= Jag hamnar här.

Hur går jag vidare där ifrån för att kunna göra resterande?

Kommandopromten:

t_NxmyMMXnj.gif

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rutan som öppnas är UAC, vilken du verkar ha stängt av. Som du ser så körs kommandotolken redan som administratör så du är klar med det steget.

Jag har istället detta fixet som en .reg-fil och det fungerar underbart. Det du har kvar nu är ju bara att skriva in:

reg delete HKLM\SOFTWARE\Microsoft\SQMClient\Windows\DisabledSessions /va /f

och enter, så har du fixat det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej al6!

Tack för svar ;)

Rutan som öppnas är UAC, vilken du verkar ha stängt av. Som du ser så körs kommandotolken redan som administratör så du är klar med det steget.

Ang UAC så har jag inte kommit så långt så huruvida denna är avstängd eller inte vet inte jag något om ;)

Och ja kommandotolken körs som Administratör stämmer alldeles utmärkt detta.

Och detta nedanstående skriver jag då in vid C:\Windows\system32 ???????

reg delete HKLM\SOFTWARE\Microsoft\SQMClient\Windows\DisabledSessions /va /f

Det är just detta momentet jag inte fattar :blink:

Vidare:

Det här nedanstående fattar jag heller inte (steget innan ovanstående) :blink:

verifiera att det är rätt program och klicka OK.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UAC är ju den rutan som kommer fram (om man har den påslagen) när man gör saker som administratör, så jag gissar på att han menar att du ska acceptera (klicka OK) i rutan, om det är rätt program (cmd.exe, Command Prompt). Men du har tydligen UAC avstängd så du behöver inte bry dig.

Det spelar ingen roll vad det står i den svarta rutan, din kommandotolk. C:\Windows\system32 betyder bara att nuvarande katalog är den mappen, du lägger alltså inte till/från några filer i C:\Windows\system32.

Du ska alltså bara öppna kommandotolken som administratör, och klistra in den raden och trycka enter så är du klar. Att klistra in med Control + V funkar inte i kommandotolken, så du måste högerklicka med musen och välja Paste (Klistra in).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen al6!

din kommandotolk. C:\Windows\system32 betyder bara att nuvarande katalog är den mappen
Du ska alltså bara öppna kommandotolken som administratör, och klistra in den raden och trycka enter så är du klar. Att klistra in med Control + V funkar inte i kommandotolken, så du måste högerklicka med musen och välja Paste (Klistra in).

Så långt är jag med så jag vet vad detta är etc... ;)

Var bara så otroligt många år sedan jag var inne och höll på i kommandopromten så jag har glömt av det mesta.

Har i vilket fall utfört proceduren och nu ser det ut som att åtminstonde Windows Update fungerar igen. Får i vilket fall inte upp detta enerverande meddelande längre ang => reg delete HKLM\SOFTWARE\Microsoft\SQMClient\Windows\DisabledSessions /va /f <= då jag vill besöka Windows Update. Bara att se om det återkommer eller inte.

Tack för hjälpen samt instruktionen i vilket fall ;)

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...