steken Posted February 14, 2009 Share Posted February 14, 2009 ********************************************* 2009-06-06: Tråden är låst då problemet är löst. Tycker du att den är felaktigt låst, var god kontakta Malou ********************************************* Hej, hoppas någon här kan hjälpa mig med mitt problem. Det första jag märkte av det var att det dök upp en ruta som värnade att Google updater inte kunde köras, en gång går ju bra men den återkom hela tiden Så jag rensade bort allt av vad google-program jag hade och tänkte att det är lika bra att köra en ordentlig virus scan också, men jag kunde inte uppdatera mina virus definitioner, "får ej kontakt med server" fick jag som svar. Sen började firefox skicka iväg mig till allsköns sidor, men inte dit jag vill. Så jag tog och formaterade datorn och installerade XP på nytt men problemen kvarstår. När jag vill gå in på windows update så skickas jag till googles startsida. Jag har kört Malwarebytes och inte heller det programmet kommer åt att uppdateras, men vid en körning med gamla definitioner så hittades en "trojan.dnschanger" jag tog bort alla infekterade filer men fortfarande vill det sig inte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mickilina Posted February 14, 2009 Share Posted February 14, 2009 Hej steken! För att få hjälp med systemrensning följ instruktioner här: http://www.alltomxp.se/forum/index.php?showtopic=6306 Fortsätt sedan här på din tråd med loggfilen från Trend Micro Hijack This. MVH Mickilina Link to comment Share on other sites More sharing options...
steken Posted February 14, 2009 Author Share Posted February 14, 2009 Sådär ja, jag var lite för flitig på egen hand, körde Malwarebytes och den hittade en trojan så jag rensade lite för friskt. Men nu efter en formatering av datorn så verkar det fungera som det ska igen. Har tagit ut en loggfil från HiJackThis, nu efter och den verkar tom och fin. ----------------------------------- Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2 Scan saved at 12:01:27, on 2009-02-14 Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600) MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180) Boot mode: Normal Running processes: C:\WINDOWS\System32\smss.exe C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe C:\WINDOWS\system32\services.exe C:\WINDOWS\system32\lsass.exe C:\WINDOWS\system32\svchost.exe C:\WINDOWS\System32\svchost.exe C:\Program\Avast4\aswUpdSv.exe C:\Program\Avast4\ashServ.exe C:\WINDOWS\Explorer.EXE C:\WINDOWS\system32\rundll32.exe C:\Program\Java\jre1.5.0\bin\jusched.exe C:\Program\Avast4\ashDisp.exe C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe C:\Program\Mozilla Firefox\firefox.exe C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe C:\Program\Avast4\ashMaiSv.exe C:\Program\Avast4\ashWebSv.exe C:\WINDOWS\system32\wuauclt.exe C:\Program\Trend Micro\HijackThis\steken.exe.exe R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Länkar O4 - HKLM\..\Run: [bluetoothAuthenticationAgent] rundll32.exe bthprops.cpl,,BluetoothAuthenticationAgent O4 - HKLM\..\Run: [sunJavaUpdateSched] C:\Program\Java\jre1.5.0\bin\jusched.exe O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvCpl.dll,NvStartup O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install O4 - HKLM\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvMcTray.dll,NvTaskbarInit O4 - HKLM\..\Run: [avast!] C:\Program\Avast4\ashDisp.exe O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'LOKAL TJÄNST') O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'NETWORK SERVICE') O4 - HKUS\S-1-5-18\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'SYSTEM') O4 - HKUS\.DEFAULT\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'Default user') O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program\Java\jre1.5.0\bin\npjpi150.dll O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java-konsol - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program\Java\jre1.5.0\bin\npjpi150.dll O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program\Messenger\msmsgs.exe O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program\Messenger\msmsgs.exe O23 - Service: avast! iAVS4 Control Service (aswUpdSv) - ALWIL Software - C:\Program\Avast4\aswUpdSv.exe O23 - Service: avast! Antivirus - ALWIL Software - C:\Program\Avast4\ashServ.exe O23 - Service: avast! Mail Scanner - ALWIL Software - C:\Program\Avast4\ashMaiSv.exe O23 - Service: avast! Web Scanner - ALWIL Software - C:\Program\Avast4\ashWebSv.exe O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe -- End of file - 2855 bytes ----------------------------------------------- Meddela gärna om ni ser nå't konstigt ändå. Tack för hjälpen! Martin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Malou Posted February 14, 2009 Share Posted February 14, 2009 Hej steken! Härligt att höra att datorn mår bra igen efter formatering och nyinstallation av systemet Är det hela TM HJT-loggan du har kopierat in? Hur fungerar uppdateringarna via Windows Update/Microsoft Update nu? Vad var det för Trojan som hittades? Ser att du har en äldre version av Javan installerad (en säkerhetsrisk). Den nyare heter Java Runtime Environment (JRE) 6 Update 11. => Java Runtime Environment: (Avinstallation/Installation): Malwarebytes Anti-Malware: Skriv ut nedanstående eller kopiera det till ett textdokument och spara det till skrivbordet: Läs/Följ instruktionerna noga: Hämta hem Malwarebytes Anti-Malware: http://www.malwarebytes.org/index.php 1: Spara installationsfilen till skrivbordet 2: För att påbörja installationen dubbelklicka på mbam-setup.exe 3: Bocka för nedanstående Uppdatera Malwarebytes' Anti-Malware Starta Malwarebytes' Anti-Malware 4: Klicka på Slutför Om där finns uppdateringar kommer dessa att installeras. Då ovanstående är gjort gå vidare med nedanstående procedur: 1: När programmet startar så välj Utför snabb scanning 2: Klicka på knappen Scanna 3: Scanningen kommer nu att ta en stund 3: När programmet scannat klart klicka Ok och sedan Visa resultat 4: Bocka för allt och klicka på Remove Selected 5: Då borttagningen är klar kommer en textfil i Anteckningar att öppnas upp med en logg. Kopiera/klistra in den loggan hit till din tråd. 6: Gör en ny TM HJT-logga kopiera in den hit så får vi se hur den ser ut. 7: Berätta/Tala om hur datorn mår och om där kvarstår problem MVH/Malou Link to comment Share on other sites More sharing options...
steken Posted February 14, 2009 Author Share Posted February 14, 2009 Hej, vad det går undan. Ni är verkligen raska på att svara, stort tack!!! "Är det hela TM HJT-loggan du har kopierat in? Hur fungerar uppdateringarna via Windows Update/Microsoft Update nu? Vad var det för Trojan som hittades?" Det var hela "loggan" som jag klistrade in, antar att den inte blir så lång när datorn nästan är tom. :-) Nu fungerar alla uppdateringar som de ska och mitt Windows är snart "up to date" igen. Den trojan som hittades hette "trojan.dnschanger" changer tror jag. Jag gjorde en körning med Malwarebyte när allt var klart och det såg ut som följer: -------------------------------- Malwarebytes' Anti-Malware 1.34 Databasversion: 1761 Windows 5.1.2600 Service Pack 2 2009-02-14 12:05:46 mbam-log-2009-02-14 (12-05-46).txt Skanningstyp: Snabb skanning Antal skannade objekt: 52902 Förfluten tid: 1 minute(s), 37 second(s) Infekterade minnesprocesser: 0 Infekterade minnesmoduler: 0 Infekterade registernycklar: 0 Infekterade registervärden: 0 Infekterade registerdataposter: 0 Infekterade mappar: 0 Infekterade filer: 0 Infekterade minnesprocesser: (Inga illasinnade poster hittades) Infekterade minnesmoduler: (Inga illasinnade poster hittades) Infekterade registernycklar: (Inga illasinnade poster hittades) Infekterade registervärden: (Inga illasinnade poster hittades) Infekterade registerdataposter: (Inga illasinnade poster hittades) Infekterade mappar: (Inga illasinnade poster hittades) Infekterade filer: (Inga illasinnade poster hittades) ------------------------------------------------------- Än en gång, tusen tack. //Martin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Malou Posted February 14, 2009 Share Posted February 14, 2009 Hej steken! Varsegod och tack själv för att vi får hjälpa samt för dina vänliga ord Vi gör så gott vi kan för att svara så snabbt vi kan. Den trojan som hittades hette "trojan.dnschanger" changer tror jag. Ok en riktig elaking som ändrar inställningarna i => Tcpip/DNSChanger/NameServer <= Det var hela "loggan" som jag klistrade in, antar att den inte blir så lång när datorn nästan är tom. :-)Nu fungerar alla uppdateringar som de ska och mitt Windows är snart "up to date" igen. Ok ville bara försäkra mig om att det var hela loggan Underbart att höra att Windows Update/Microsoft Update fungerar som det skall igen och att du har fått allt Up To Date snart. Malwarebytes' Anti-Malw loggan ser ren och fin ut. Mycket bra. Och hur ser din TM HJT-logga ut nu? Hur mår datorn nu? MVH/Malou Link to comment Share on other sites More sharing options...
steken Posted February 14, 2009 Author Share Posted February 14, 2009 Nu mår datorn finfint. Uppdateringen av XP kommer väl fortgå hela dagen och datorn fungerar som den ska nu. Så det känns som att trojanen är borta. Ny HiJack logg ser ut som följer: ------------------------------------------- Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2 Scan saved at 15:17:16, on 2009-02-14 Platform: Windows XP SP3 (WinNT 5.01.2600) MSIE: Internet Explorer v7.00 (7.00.6000.16791) Boot mode: Normal Running processes: C:\WINDOWS\System32\smss.exe C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe C:\WINDOWS\system32\services.exe C:\WINDOWS\system32\lsass.exe C:\WINDOWS\system32\svchost.exe C:\WINDOWS\System32\svchost.exe C:\Program\Avast4\aswUpdSv.exe C:\Program\Avast4\ashServ.exe C:\WINDOWS\Explorer.EXE C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe C:\Program\Delade filer\Apple\Mobile Device Support\bin\AppleMobileDeviceService.exe C:\Program\Bonjour\mDNSResponder.exe C:\Program\Java\jre6\bin\jqs.exe C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe C:\WINDOWS\system32\rundll32.exe C:\Program\Java\jre6\bin\jusched.exe C:\Program\Avast4\ashDisp.exe C:\Program\Avast4\ashMaiSv.exe C:\Program\Avast4\ashWebSv.exe C:\Program\iTunes\iTunesHelper.exe C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe C:\Program\iPod\bin\iPodService.exe C:\Program\Mozilla Firefox\firefox.exe C:\WINDOWS\system32\wuauclt.exe C:\Program\Trend Micro\HijackThis\steken.exe.exe R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157 R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896 R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896 R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157 R1 - HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings,ProxyOverride = *.local R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Länkar O2 - BHO: Java Plug-In 2 SSV Helper - {DBC80044-A445-435b-BC74-9C25C1C588A9} - C:\Program\Java\jre6\bin\jp2ssv.dll O2 - BHO: JQSIEStartDetectorImpl - {E7E6F031-17CE-4C07-BC86-EABFE594F69C} - C:\Program\Java\jre6\lib\deploy\jqs\ie\jqs_plugin.dll O4 - HKLM\..\Run: [bluetoothAuthenticationAgent] rundll32.exe bthprops.cpl,,BluetoothAuthenticationAgent O4 - HKLM\..\Run: [sunJavaUpdateSched] "C:\Program\Java\jre6\bin\jusched.exe" O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvCpl.dll,NvStartup O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install O4 - HKLM\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvMcTray.dll,NvTaskbarInit O4 - HKLM\..\Run: [avast!] C:\Program\Avast4\ashDisp.exe O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "C:\Program\QuickTime\QTTask.exe" -atboottime O4 - HKLM\..\Run: [iTunesHelper] "C:\Program\iTunes\iTunesHelper.exe" O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'LOKAL TJÄNST') O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'NETWORK SERVICE') O4 - HKUS\S-1-5-18\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'SYSTEM') O4 - HKUS\.DEFAULT\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'Default user') O9 - Extra button: (no name) - {e2e2dd38-d088-4134-82b7-f2ba38496583} - C:\WINDOWS\Network Diagnostic\xpnetdiag.exe O9 - Extra 'Tools' menuitem: @xpsp3res.dll,-20001 - {e2e2dd38-d088-4134-82b7-f2ba38496583} - C:\WINDOWS\Network Diagnostic\xpnetdiag.exe O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program\Messenger\msmsgs.exe O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program\Messenger\msmsgs.exe O23 - Service: Apple Mobile Device - Apple Inc. - C:\Program\Delade filer\Apple\Mobile Device Support\bin\AppleMobileDeviceService.exe O23 - Service: avast! iAVS4 Control Service (aswUpdSv) - ALWIL Software - C:\Program\Avast4\aswUpdSv.exe O23 - Service: avast! Antivirus - ALWIL Software - C:\Program\Avast4\ashServ.exe O23 - Service: avast! Mail Scanner - ALWIL Software - C:\Program\Avast4\ashMaiSv.exe O23 - Service: avast! Web Scanner - ALWIL Software - C:\Program\Avast4\ashWebSv.exe O23 - Service: Bonjour-tjänst (Bonjour Service) - Apple Inc. - C:\Program\Bonjour\mDNSResponder.exe O23 - Service: getPlus® Helper - NOS Microsystems Ltd. - C:\Program\NOS\bin\getPlus_HelperSvc.exe O23 - Service: iPod Service - Apple Inc. - C:\Program\iPod\bin\iPodService.exe O23 - Service: Java Quick Starter (JavaQuickStarterService) - Sun Microsystems, Inc. - C:\Program\Java\jre6\bin\jqs.exe O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe -- End of file - 4583 bytes ---------------------------------- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Malou Posted February 14, 2009 Share Posted February 14, 2009 Hej steken! Nu mår datorn finfint. Uppdateringen av XP kommer väl fortgå hela dagen och datorn fungerar som den ska nu.Härligt att datorn mår bra och att den fungerar utan problem igen Ser att du fått på SP3 samt övriga uppdateringar och även nyare versionen av Javan. Mycket bra. Det kommer nog att med all säkerhet att ta sin lilla tid innan allt är färdiguppdaterat. Men det får man ta. Så det känns som att trojanen är borta. Den borde vara borta i och med att du formaterade om med allt vad det innebär. Och vad jag kan se utav loggarna samt nu din sista TM HJT-logga så ser allt rent och fint ut. Du har gjort ett mycket bra jobb måste jag säga Vi kan ju avvakta någon dag eller om du upptäcker att något inte står rätt till under dagen eller imorgon så går vi vidare då med hjälp av andra skarpa verktyg. Mina sedvanliga rekommendationer: Hämta hem/installera ALLA SÄKERHETSUPPDATERINGAR/PATCHAR M.M. Hämta hem/installera SP1/SP3 för det Operativsystem som används (Windows XP/Windows Vista). Finns att hämta hem från Windows Update/Microsoft Update. Allt hittas på nedanstående sida under fliken Lite Tips & Råd för en säkrare dator: Läs gärna även informationen under fliken Hur blev jag infekterad? => Dator&IT-Säkerhet: => Lite Tips & Råd för en säkrare dator: MVH/Malou Link to comment Share on other sites More sharing options...
steken Posted February 14, 2009 Author Share Posted February 14, 2009 Jag ska ta och gå igenom dina länkar och se om jag kan lära mig nå't! ;-) Dyker jag på patrull igen så återkommer jag! Tack för hjälpen! Martin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Malou Posted February 14, 2009 Share Posted February 14, 2009 Hej steken! Varsegod och tack själv för att vi fick hjälpa Du är välkommen åter. Om där är ett nytt problem så starta gärna en ny tråd. Ha det så bra och var rädd om datorn. MVH/Malou Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts