Gå till innehåll

Trojaner o annat skit!


Recommended Posts

Hej igen! Lägger även in kommandot för att reparera trasiga systemfiler!

Stoppa i din xp-cd och kör en "sfc /scannow" för att återställa eller byta ut saknade/skadade systemfiler.

Start -> Kör: skriv: sfc /scannow (mellanslag mellan c och /)

Om det inte löser problemet, när du är färdig efter omstart...

Kör chkdsk...

från kommandoraden: chkdsk (söker fel utan att fixa dem... read only)

chkdsk /f (söker och reparerar fel i filsystemet ntfs)

chkdsk /r (söker efter fel i sektorer, på den fysiska disken)

Du kan även kombinera de två...

Om du får svaret att du inte kan genomföra kommandot pga att volymen är låst av annan process etc, svara JA på frågan om du vill starta om datorn.

Mvh MrO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 62
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Hej! Hoppar in och hjälper lite! Om du har portabla enheter som tex USB-minne Ipods el Mobiltelefon kopplat till denna dator så kör Flashdisinfector på dessa enheter!

Ladda ner Flash Disinfector by sUBs till Skrivbordet:

http://download.bleepingcomputer.com/sUBs/...Disinfector.exe

Dubbelklicka på den nedladdade filen för att starta programmet.

Följ de anvisningar som kommer upp.

När det står att du ska sätta in flash-diskar så stoppar du in de USB-minnen etc som kan tänkas vara infekterade.

När allt är klart så avsluta programmet och starta om datorn.

Mvh MrO

Hej MrO :)

Tacksam för all hjälp, men nu misstänker jag starkt att jag har råkat vara för ivrig i mitt rensande, så jag tror jag ska försöka backuppa det jag vill ha kvar och sedan göra en ren och fin ny installation.

Kan behövas, har ju inte gjort det på några år (sonens gamla filer ligger kvar och han hade många spel mm så ja det kan behövas)

Men jag laddar ner ditt program för det kan ju alltid vara bra att ha för framtida bruk!

Mvh

Morsan

PS

Fick upp två trojaner som hamnade i karantän, så jag skippar nog att spara den filen tills vidare

Vet inte om det var den filen, men autoprotect kom upp direkt så jag väntar nog (lågriskstrojan sa den)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Morsan!

Såg till dessa i din Combologga men inte i TM HJT så där av anledningen till min fråga. Du skall kunna deleta dem via registereditorn om du vågar ge dig in på detta. Om du gör så var otroligt noga med vad du gör där inne.

Jag ÄR försiktig med vad jag gör i registret! :) Tror jag hoppar det nu då jag starkt lutar åt att göra en formatering och ren & ny installation.

Enda jag undrar över är om ev. boot- och biosvirus/-trojaner mm kan ligga kvar?

Du har ingen egen installationsskiva för Windows XP?

Eller är denna med en laglig produktnyckel så skall det vara helt ok att bränna in den till en DVD för att sedan formatera/installera (fullständig formatering etc...).

Jag har en laglig, men denna iso hjälpte en vän mig att göra efter att jag hade laddat ner SP2 och som jag skrev tidigare, så skulle jag även ha fått hjälp med att göra en img-fil av min systemdisk, när allt var tiptop och alla patchar, uppdateringar mm var där, så att jag enkelt kunde lägga tillbaka en uppdaterad o bra systemdisk vid ev. fel/kraschar mm

Tror nog att jag har bränt en bra cd, då jag har kunnat starta upp på den, men ska självklart leta rätt på orginalet (lite lat då jag ville slippa ladda ner alla uppdateringar o SP mm, men men)

Som jag skrev tidigare så är det väldigt rörigt här hemma just nu inför stambytet (ska inte bli för privat och räkna upp allt hehe)

Har en mall/länk liggandes ang hur man reparerar. Skall leta upp den och lägga in här till dig.

Tack! :)

De flesta antivirusprogrammen har svårigheter för att scanna i felsäkert läge. Då beroende på att de själva inte får tillgång till sina egna viktiga filer samt att flertalet viktiga systemfiler inte är igång.

Aha, det visste jag inte! Tack igen!

Det skall inte vara någon fara för att dessa har blivit smittade så du kan lugnt bränna in dem till en DVD-skiva eller vad du nu väljer. Om man är osäker så kan man virus scanna filerna med hjälp av sitt antivirusprogram.

Okej! Skannar alltid innan jag backuppar, men jag har ju aldrig haft sådana problem som nu, så jag visste inte säkert om det är något mer avancerat virus e.d.

Detta med Codecs kan jag inte hjälpa dig med då jag själv inte nyttjar sådant.

Ingen fara, fixar en ny tråd för det och hjälp med att skapa img-fil av systemdisken, när jag har backuppat och bränt det jag vill ha kvar.

Codecen jag har laddat ner hjälper mig att se/lyssna på film/videos/musik mm

Antar att du läser mitt svar till MrO också ;)

Tackar så mkt och tittar in så fort jag kan för att kolla ev. tips/svar

Mvh

Morsan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Menar du att Norton falsklarmade om FlashDisinfector,detta var märkligt!!? Ingen dum ide att formatera om kanske om det stökar för mycket!!

Här har du länk till ett program som kan tala om vilka codecs som du har installerade i din dator,om du skulle vilja ha koll på det förstås!?

http://majorgeeks.com/InstalledCodec_d5806.html

Mvh MrO

Hej och jättetack för länken! Självklart vill jag ha kvar alla mina codecs :D , eftersom jag inte minns exakt vilka jag har laddat ner

Gällande Norton, så kan jag inte säga att det var just den filen, men i samma stund jag klickade på Spara så aktiverades två trojan Horse varningar och när jag kollade på nätet (klickade på filnamnet) så sa den att det var en lågrisk trojan, men jag orkar inte med mer skit så jag avvaktar tills vidare och kan komma tillbaka hit när jag ett rent system och spara ner filen då!

Malou: var vill du att jag ska skapa tråden om att få hjälp med att göra en img-fil av systemdisken? Kommer att göra en C-partition för systemet och förmodligen bara en D-partition för program mm (har 3 partitioner f.n.)

Har för mig att jag har programmet för att skapa en img-fil (just nu funkar inte hjärnan som den ska)

Tack båda två! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AH!

Fattade inte först, förrän jag klickade på din länk

Så helt fel ute var Norton kanske inte?

Jaja, fick inget på codecfilen så den är fixad, nu ska jag bara se hur jag använder den hehe

Tack alla som orkar o vill hjälpa mig! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade codecfilen och undrar nu över hur jag får veta exakt vilken fil som är "misstänkt"? :blink:

1/40

Zip-filen innehåller den körbara filen InstalledCodec.exe, som är misstänkt, enligt eSafe. Troligen ett falsklarm från eSafe. ;)

Tillägg:

Auto Analysis Verdict

Not Rated as Suspicious

CIMA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Ok jag trodde att dom stora drakarna hade lärt sig om dessa rensningsverktyg,inte helt ovanligt att dom reagerar på såna här specialverktyg för rensning! (Ser att det är NirCmd som dom reagerar på) Verktyget( FlashDisinfector) är iallafall säkert att använda om du vill rensa dina portabla enheter vilket jag rekommenderar även om du ska formatera om annars så finns ju risken att dessa enheter smittar ner datorn igen ;)

Mvh MrO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Ok jag trodde att dom stora drakarna hade lärt sig om dessa rensningsverktyg,inte helt ovanligt att dom reagerar på såna här specialverktyg för rensning! (Ser att det är NirCmd som dom reagerar på) Verktyget( FlashDisinfector) är iallafall säkert att använda om du vill rensa dina portabla enheter vilket jag rekommenderar även om du ska formatera om annars så finns ju risken att dessa enheter smittar ner datorn igen ;)

Mvh MrO

Ok, ska ladda ner den senare

Gäller det usb-minnen, mobilkablar och minneskortsläsare?

Allt jag har på usb? Har usb-mus och en annan usb-mus som cyklar (Exercising mouse, som jag har fått av sonen) samt en usb-antenn för webtv (dock ej min, bara lånat för att kunna kolla ett program online)

Antar att den känner av allt som finns inkopplat på usbportar?

Tack på förhand!

/Morsan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ska ladda ner den senare

Gäller det usb-minnen, mobilkablar och minneskortsläsare?

Allt jag har på usb? Har usb-mus och en annan usb-mus som cyklar (Exercising mouse, som jag har fått av sonen) samt en usb-antenn för webtv (dock ej min, bara lånat för att kunna kolla ett program online)

Antar att den känner av allt som finns inkopplat på usbportar?

Tack på förhand!

/Morsan

Det som kan tänkas vara infekterat och behöver rensas med FlashDisinfector är USB.minnen,Ipods eller Mobiltelefoner som varit inkopplade på datorn! Kablar och Usb-mus eller antenn behöver inte rensas!

Mvh MrO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...