Gå till innehåll

problem med router


__087

Recommended Posts

Hej, min bror försöker ansluta till internet genom en router. Utan fungerade de perfekt men med routern kommer ja inte ens åt den, hans bredband är bundet till hans mac-adress så ja´måste komma åt den för att konfigurera inställningarna. Vi har försökt med det mesta, rätt kablar används och vi har pröva starta om, återställa etc.. det mesta är alltså prövat vilket är lite frustrerande. Mvh // __087

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, min bror försöker ansluta till internet genom en router. Utan fungerade de perfekt men med routern kommer ja inte ens åt den, hans bredband är bundet till hans mac-adress så ja´måste komma åt den för att konfigurera inställningarna. Vi har försökt med det mesta, rätt kablar används och vi har pröva starta om, återställa etc.. det mesta är alltså prövat vilket är lite frustrerande. Mvh // __087

Hmm, utan att veta vilken router det rör sig om, bör brorsan logga in på eländet, bruker vara 198.162.0.1 och password är "Admin" som standard.

Då borde det gå att sätta in MAC-adressen i routen så hans burk hänns igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, utan att veta vilken router det rör sig om, bör brorsan logga in på eländet, bruker vara 198.162.0.1 och password är "Admin" som standard.

Då borde det gå att sätta in MAC-adressen i routen så hans burk hänns igen.

routern är av modellet Dlink-DI 604 och ja har ett antal gånger försökt gå in i routern men bara fått "sidan kan inte visas" har självklart kollat instruktionsboken till den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tästa med en HÅRD återställning håll in reset knappen sammtidigt som du drar ur strömmen hållfortfarande in reset knappen och sätt in strömmen igen vänta i 20-30 sec (ta 30sec) så ska den vara återställt.. fik göra så på jobbets Dlink-DI 604.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tästa med en HÅRD återställning håll in reset knappen sammtidigt som du drar ur strömmen hållfortfarande in reset knappen och sätt in strömmen igen vänta i 20-30 sec (ta 30sec) så ska den vara återställt.. fik göra så på jobbets Dlink-DI 604.

ja har testa den återställningsknappen men inte exakt som du beskrev här med strömmen och så

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kolla vad du har för ip på datorn, antar att du kör med dynamisk men har den gamla ipn kvar från när du körde utan router, kör>cmd så kollar du bara där (ipconfig) och om du har den gamla kvar e de bara att skriva ipconfig/release sen ipconfig/renew

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det jag menar är att det finns ju en liten mini snapp bakom router. tryck en penna imot där håll inne och dra ut och sätt i ström kabeln och håll knappen inne i ca 30sec.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

din router ger en spesifik Internal IP. tlx 192.168.10.1 eller 192.168.1.1 eller 192.168.0.1 det är alltid 192.168.XXX.XXX

men tästa det med hård reset av routern hoppas att du fattar. du håller inne den lille knappen med en penna och drar ut strömmed till routern. håll fortfarande inne knappen och sätt i strömkabeln igen routern vänta 30sec och släpp sedan reset knappen.. då ska routern bli tvingad att reseta till orginal settings.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

lessen för offtopicen __087. Om inte hård reset fukar så dra ut modemet och routern. dra ut alla kablar från routern och modemet. vänta i ca 5min efter det så koppla ihop allt igen. sätt på modemet först efter den är helt på så sätter du på routern och sästar igen..

Redigerad av Malou
Inlägget redigerat
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Malou

Har redigerat bort ovidkommande inlägg i tråden samt redigerat det sista inlägget.

VÄNLIGEN VISA RESPEKT:

Personangrepp/påhopp är inte tillåtet här på forumet.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej hej, jag ber om ursäkt att det tog så många dagar innan jag kunde svara. Nu har jag iallafall prövat allt ni skrivit och jag får fortfarande ingen kontakt med routern, förmodligen är det routern som är pajj? problemet är då att det funkar perfekt över lan, man hittar datorerna i nätverket & allt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubbelkolla vilken IP-adress du fått som "DHCP-server" (för jag antar att ni får IP direkt från routern och inte angivit dessa själv?

Och jämför denna med IP't som står som Gateway.

Om inget annat fungera, reset på routern, ge din dator ett ip manuellt (i samma serie som routerns) och prova surfa till den då. (då med WAN, och andra datorer urkopplade).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade Telia ADSL och bytte upp till fiberlan, varvid jag behöll rotern kopplad till fiberlan istället för till modem. Fick problem med rotern och följde bruksanvisningen och kopplade förbi modemet. Efter det fick jag inte kontakt med min andradator, eller kontakt genom rotern. Vid koll hade jag fått IP-adressen tilldelad till förstadatorns MAC-adress i 12 timmar. Efter den tiden kunde jag koppla upp mig igen via modemet.

Conny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej nu är problemet hittat och är påväg att åtgärdas, problemet var dock lättare änn jag trodde. Jag trode problemet såg i routern men problemet låg i strömadaptern. Adaptern jag körde med skickade inte ut 5 Volt i stiftet vilket gjorde att den fick ström men inte tillräckligt för att man skulle komma åt den. Jag hade ingen aning om att det finns en speciell beteckning bakom routern (precis under uttaget) som visar exakt vad det ska vara. Jag får tacka så mycke för alla er som la ner tid på att försöka hjälpa mig. Mvh // __087

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...