Gå till innehåll

Vilka inställningar är bäst att använda i Internetalternativ?


Recommended Posts

Hej!

Frågan gäller alltså vilka inställningar som kan va kloka att ha i Windows Xp's Internetalternativ.

Liksom allting annat så installeras ju de mesta i ett grundutförande med automatiska inställningar, men om man skulle vilja förfina och göra inställningarna mer säkra - Hur ska man gå till väga? Finns det några handfasta råd och rön inom detta området att ta till för en vanlig användare?

Mest intresserad utav flikarna Säkerhet och kanske ändå mer fliken Avancerat.

Hur uppnår man en god säkerhet i webläsaren?

Ok, ett bra virus skydd och en bra brandvägg är ju en bra lösning, men kan verkligen den mjukvaran göra hela säkerhetsjobbet även om inställningarna i Internetalternativ på datorn inte riktigt håller måttet hela vägen?

Använder IE 8 tillsammans med Xp professional och senaste servicepack.

Datorn är ansluten direkt till Internet via ADSL modem men antar att denna frågan igentligen berör alla oavsett vilken uppkopplingstyp som används.

Tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade allra först börjat använda "Open DNS" (Googla på ordet), sen hade jag installerat en router hemma pga den inbyggda firewall.

Vad IE8 angår kan du börja med att gå ind i Funktioner / Internetinställningar / Säkerhet / Internet / använderdefinerat niveau... og vælja "Deaktivering" av XPS-dokumenter (ett nytt bildformat där kan användas vid attacker)

Samma ställe bör du deaktivera automatisk download av typsnit (skrifttyper).

Dessutom bör du under "avancerat" slå SSL 2-0 support från då det inte är säkert.

Det är också bra att avinstallera gamla Java-versioner då dessa är osäkra.

Jag har detta från Computerworld (Dansk version) och du kan själv läsa lite mera på sidan här:

http://www.computerworld.dk/art/50807?page=3

Lycka till...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade allra först börjat använda "Open DNS" (Googla på ordet), sen hade jag installerat en router hemma pga den inbyggda firewall.

Vad IE8 angår kan du börja med att gå ind i Funktioner / Internetinställningar / Säkerhet / Internet / använderdefinerat niveau... og vælja "Deaktivering" av XPS-dokumenter (ett nytt bildformat där kan användas vid attacker)

Samma ställe bör du deaktivera automatisk download av typsnit (skrifttyper).

Dessutom bör du under "avancerat" slå SSL 2-0 support från då det inte är säkert.

Det är också bra att avinstallera gamla Java-versioner då dessa är osäkra.

Jag har detta från Computerworld (Dansk version) och du kan själv läsa lite mera på sidan här:

http://www.computerworld.dk/art/50807?page=3

Lycka till...

Tack för bra hjälp Frederik!

Hittade många tipps på den webplatsen som kan vara intressanta. Har inaktiverat automatisk hämtning av teckensnitt på säkerhet.

Hittade även markeringen för xps som jag nu har inaktiverat också. Vad gällde SSL krypteringen så var bara den senaste SSL 3.0 markerad och TLS 1.0 likaså. OpenDns har jag också hunnit titta på en del och öppnat ett konto på OpenDns.com. Än så länge är den ökade hastigheten knappt märkbar för mig som har ADSL men kanske möjligt att den kan göra större skillnad för andra uppkopplings typer hos andra användare.

Ett ökat yttre skydd är ju heller aldrig dåligt att få som genom denna lösningen med OpenDns.

Tackar så mycket för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...