Gå till innehåll

Hur partionera HDD vid nyinstallation av Windows 7?


Mats H

Recommended Posts

Har köpt Win 7 Home Prem OEM, x64.

Kommer mao att få formatera om min hårddisk före installation.

Min dator levererades utan systemskiva till Vista Home Prem x32, så efter formateringen är det ingen väg tbx!

Har ju backup, En Windows genererad och en kontinuerlig, (1ggr/vecka), via Seagate Freeagent, men de backuperna, antar jag, kommer inte att vara möjliga att återstarta Vista med, mot en nyformaterad disk, om det blir problem med 7:an!

Så det kan bli skoj!

1) (En kanske dum fråga) Kan Vistas D:, Factory image vara till hjälp om jag inte får Win 7 att fungera, har ju systemåterställning där! (Spara D:, vid formatering).

2) Är det lämpligt att dela upp HDD i partioner, en för Windows 7 pgm, och en för data, eller bara lägga allt på en enhet, C:?

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan dela upp den hur du vill, du får välja anpassad installation och trycka på avancerat så får du tillgång till lite mer "verktyg"

Min idé är den att dela hårddisken i flera partitioner och spara allt man vill ha kvar på den ena partitionen och installera windows och program på andra (c:) då man ändå åker på att installera om programmen då man formaterar om datorn... men man vill inte bli av med alla dokument, mp3-or och annat

hoppas det ger dig lite ljus i mörkret.

Spara den d: (Vista återställning om du vill, du kan alltid återställa datorn med den om du vill ha tillbaka Vista (troligt vis vill du inte det efter du kört Windows 7 men iaf..))

Redigerad av LightningStrike
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan dela upp den hur du vill, du får välja anpassad installation och trycka på avancerat så får du tillgång till lite mer "verktyg"

Min idé är den att dela hårddisken i flera partitioner och spara allt man vill ha kvar på den ena partitionen och installera windows och program på andra (c:) då man ändå åker på att installera om programmen då man formaterar om datorn... men man vill inte bli av med alla dokument, mp3-or och annat

hoppas det ger dig lite ljus i mörkret.

Spara den d: (Vista återställning om du vill, du kan alltid återställa datorn med den om du vill ha tillbaka Vista (troligt vis vill du inte det efter du kört Windows 7 men iaf..))

Tack för ett bra svar!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...