Gå till innehåll

Svenska tecken


bjorn5555

Recommended Posts

Problemet verkar höra samman med Explorer. Det slår till i både internet (IE) och Windows Explorer (utforskaren). Explorer kraschar ofta och även då dr.W. samtidigt och kanske något mera.

Jag lockades hit av diskussionen Explorer vs Firefox. Min nya website funkade perfekt på ena datorn hemma men så flyttade jag sidorna till andra datorn som endast har Explorer.

Sidorna var helt annorlunda i Explorer. Script för menyn funkade inte och det blev en massa underliga tecken istället för de svenska. Tillbaka till första datorn som har både Explorer och Firefox.

Funkar återigen helt perfekt i Firefox men rena katastrofen i Explorer. Tillbaka till andra datorn som även kan boota på Linux. Sidorna visas perfekt där.

Men nu räcker det inte med detta. Jag har problem med en lång rad av program. Bl.a program som kollar att nerladdade saker är kompletta, SFV heter det väl, filverifikation, det funkar inte pga sv tecken och inte heller sök i Windows och jag tror det har med uppdateringen till Explorer 8 att göra. På båda mina datorer och jag har väl 3 windows installationer på varje. Byter hårddisken. Det är XP pro jag har 2 olika av med 3 installationer av varje och problemet är det samma.

Någon som vet? Många har varit intresserade bl.a mitt webhotell som kollat html koden på mina sidor. Ännu ingen förklaring.

Explorer visar sv tecken på sidor online. När det gäller mina nya websidor så visas en del av dem riktigt, andra fel.På lokala datorn. Jag vill inte ladda upp sidorna utan att de fungerar perfekt på båda webläsarna. Det är vanlig gammaldags hederlig html kod som jag använt 12 år nu, (enklaste tänkbara) enda lyxen är ett script för en meny på indexsidan. De rader som funnits ang teckenkod i meta taggar har tagits bort. Det finns inga underligheter och inget webläsar specifikt. Baratext och bild.

Vid ny install av mitt gamla XP, (en tidig version sp1 och SATA på diskett) så finns inte problemet utan det dyker upp mot slutet av uppdateringarna men jag har inte lyckats koppla det till Explorer 8 men det är där omkring i tiden något skumt händer med Windows. Bl.a ändras det så att jag får Windows inloggningen (måste klicka på mitt namn) och en del andra ändringar sker med XP, t.ex sv. tecken, och det gillar jag inte alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag laddat ner min gamla index sida, den har funkat runt 2 år med både Firefox och Explorer.

Den visades riktigt efter nerladdning sedan laddade jag upp den till webhotellet där jag skall ha min nya sida och den visade sig korrupt efter uppladdning.

Jag kollade med editorn på webhotellet och html koden var verkligen ändrad.

Det kan ju inte vara samt, så jag tog hem sidan igen för att kolla koden.Jodå, alla å,ä,ö var ändrade till oigenkännlighet.

Tyvärr mellanlandade ju sidan på min hårddisk. Jag kunde inte flytta direkt mellan webhotellen.

Webhotellen och andra forum har ingenförklaring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för FTP program när du laddar upp filerna?

Kolla i programmet vad "transfermode" står inställt på om det står inställt på ASCII eller AUTO prova ändra detta till Binary / binärt läge och för över filen så borde detta problem med åäö inte uppstå i html koden.

--------------

I övrigt så är det ett väldigt rörigt inlägg, så vet inte exakt vad du mera har för problem med din dator.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oväntad lösning, begriper inte hur.

Jag klickade runt på fliken visa och kodning.

Men jag vet inte att någonting ändrats men nu visas svenska tecken riktigt.

Till ett webhotell blev svenska tecken korrupta i överföringen och jag använde deras filhanterare för uppladdningen.

Alltså inte FTP. Det problemet är inte löst men jag har laddat upp testfiler tillflera sajter. Det lyckades utom till webhotellet.

Otroligt nog blev en helt vanligt txt fil omdöpt till html (utan kod) korrupt i avseendet svenska tecken.

Det är nog oförklarligt.

För FTP använder jag enbart Windows Explorer = utforskaren - ett otroligt uselt program utom just till FTP.

Det är bara att öppna en mapp online och en lokalmapp och dra filerna över- kan inte bli enklare.

Alla varnar för att använda Explorer eller "browser", jag tror de menar IE för utforskaren är helt perfekt och den har jag använt i många år till att underhållaflerasajter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...