tub Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 sitter här med två nästan identiska listor i excel ett slags kundregister som jag på något sätt skulle vilja synka så att jag får fram skillnaderna i listorna för i den nyare listan saknas viss information som jag skulle vilja komplettera men eftersom det är över tusen poster i listan så blir det lite jobbigt att jämföra listorna manuellt tub Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
singlemalt Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 Antingen får du skriva ett makro som det här t.ex. http://www.exceltip.com/st/Compare_two_worksheets_using_VBA_in_Microsoft_Excel/477.html eller använda den här sidan http://www.xlcomparator.net/ i övrigt så finns det ett antal program som kan jämföra och visa skillnader mellan Excelblad. Googla på compare excel sheets Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelJ Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 (edited) Det finns en inbyggd funktion för detta åtminstone i Excel 2003 som jag just nu sitter med... En liten omväg för att lösa det för dig men ändå inne i Excel ;-) 1. Slå på delad arbetsbok i den Excelfil som är "huvudfilen" (Verktyg-Dela arbetsbok och ett kryss i rutan "Tillåt redigering...") 2. Spara filen och stäng 3. Öppna filen igen spara med nytt namn (tex huvudfilen2) 4. Ta bort alla poster och klistra in allt från "den gamla filen" istället. 5. Spara och stäng 6. Öppna huvudfilen igen och gå till Verktyg-"Jämför och koppla arbetsböcker..." 7. Välj "huvudfilen2" 8. Alla förändringar dessa emellan markeras med blått och en förklaring till vad skillnaden är. 9. Vill du nu bli av med alla kopplingar och delningar så går det ju att ta all info och klistra in i ett nytt dokument. Skulle detta kunna lösa ditt problem? Det finns ju vissa steg i listan som man kan strunta i som du säkert märker när du testar. Skrev alla steg bara för att visa vägen till fullständig lösning... Edited April 8, 2010 by MikaelJ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tub Posted April 8, 2010 Author Share Posted April 8, 2010 tackar så mycket för responsen skall kolla era förslag lite mera i morgon tub Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts