Gå till innehåll

Recommended Posts

sitter här med två nästan identiska listor i excel ett slags kundregister

som jag på något sätt skulle vilja synka så att jag får fram skillnaderna i listorna

för i den nyare listan saknas viss information som jag skulle vilja komplettera

men eftersom det är över tusen poster i listan så blir det lite jobbigt att jämföra listorna manuellt

tub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antingen får du skriva ett makro som det här t.ex. http://www.exceltip.com/st/Compare_two_worksheets_using_VBA_in_Microsoft_Excel/477.html

eller använda den här sidan http://www.xlcomparator.net/

i övrigt så finns det ett antal program som kan jämföra och visa skillnader mellan Excelblad. Googla på compare excel sheets

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det finns en inbyggd funktion för detta åtminstone i Excel 2003 som jag just nu sitter med...

En liten omväg för att lösa det för dig men ändå inne i Excel ;-)

1. Slå på delad arbetsbok i den Excelfil som är "huvudfilen" (Verktyg-Dela arbetsbok och ett kryss i rutan "Tillåt redigering...")

2. Spara filen och stäng

3. Öppna filen igen spara med nytt namn (tex huvudfilen2)

4. Ta bort alla poster och klistra in allt från "den gamla filen" istället.

5. Spara och stäng

6. Öppna huvudfilen igen och gå till Verktyg-"Jämför och koppla arbetsböcker..."

7. Välj "huvudfilen2"

8. Alla förändringar dessa emellan markeras med blått och en förklaring till vad skillnaden är.

9. Vill du nu bli av med alla kopplingar och delningar så går det ju att ta all info och klistra in i ett nytt dokument.

Skulle detta kunna lösa ditt problem?

Det finns ju vissa steg i listan som man kan strunta i som du säkert märker när du testar. Skrev alla steg bara för att visa vägen till fullständig lösning...

Redigerad av MikaelJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...