Gå till innehåll

Hur får jag tillbaka äkta vista?


idastina

Recommended Posts

Hej!

Är helt ny på forumet. Har en fråga som jag hoppas att någon kan svara på.

För två år sedan köpte jag en bärbar dator som vista var installerat på. För någon månad sen installerade jag en oäkta version av windows 7 på datorn. Det ångrar jag för jag har inte märkt nån förbättring och dessutom har det börjat komma upp en massa meddelanden hela tiden om att jag har ett oäkta operativsystem... Är det möjligt att få tillbaka windows vista som var från början på datorn. (Har ingen skiva.) Hur gör man?

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju ligga en kopia kvar på hårdisken, hur många partitioner har du på hårdisken ?

Hur många "hårdiskar" får du upp om du kollar i Den Här Datorn ?

Om du har en Vista liggandes på hårdisken som en rescue så ska du trycka nån knapp när du bootar, knappen i fråga går nog rota reda på tillverkarens hemsida, dator tillverkaren alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej,

ser du om du har två partioner om du klickar på Dator?

T.ex. D:. om så är fallet och du inte skapat den från Windows 7 kopian,

ska du kunna nå din återställnings partion, för Vista.

När datorn startas upp ser du ett antal val med Ftangent nr, titta efter System Recovery, alt. Fabriksåterställn.

Om du inte har en manual, googla efter den på nätet så får du mera exakta instruktioner.

Eller återkom här med mera information eller flera frågor.

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Windows old, är en kopia av det gamla Vista som fanns på datorn, kommer inte att hjälpa dig att komma tbx till Vista.

Tryck på Windowsknappen, sedan Dator, så ska du se dina hårddiskar, hur många har du, C:och ngn mera?

Vad har du för dator?

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns med al säkerhet en äkta MS-sticker på baksidan av din laptop var ditt serienummer finns.

Sen är det bara att få fram en skiva av rätt version och installera med din licens.

Det borde vara förbjudit att sälja en data, laptop eller stationär med en betalt OEM version av något MS-operativ utan att skicka med en skiva med operativet, modellen med en återställningspartitation var all sharewaredynga finns med är rent åt h*vete.

Köper man en laptop med förinstallerad Vista, har man en licens till maskinen och ska inte behöva pröjsa varken MS för en skiva eller leta upp en kopia på nätet eller låna en från en kompis, för att kunna återinstallera sitt operativsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...