Gå till innehåll

Tomma sidor vid avsnittsbrytningar


Recommended Posts

Jag och Word 2003 är inte riktigt kompisar. I dokumentet där jag har lagt in flera avsnittsbrytningar dyker det upp "hemliga", tomma sidor här och var mellan avsnitt. De tomma sidorna syns inte i den vanliga vyn, dock i förhandsgranskningsvyn. Om jag tittar i normalläget syns ingen extra sida, endast avsnittsbrytningen. När jag skriver ut kommer de tomma sidorna med och förstör allt vad vänster- och högersidslayout heter. Detta händer inte mellan alla avsnitt, utan i mina ögon helt godtyckligt.

Om jag istället för att lägga in en avsnittsbrytning på nästa sida lägger en sidbrytning + löpande avsnittsbrytning kan jag ibland komma undan den tomma sidan på detta ställe - dock innebär detta ofta att det dyker upp en ny tom sida mellan två andra avsnitt, och dessutom förstörs mitt upplägg med sidhuvuden och -fötter genom att kapitelindelningen blir fel.

Någon som vet vad detta beror på och hur man kommer undan det?

Tack på förhand!

Redigerad av Kite
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Lite frågor,

När du tittar på totalt antal sidor i statusraden finns de "hemliga" sidorna med då?

Hur ser det ut i Utskriftslayoutläget? Syns de tomma sidorna där?

Hur ser det ut när du kopplar Visa/Dölj tecknen? Finns det några oönskade avsnittsbrytningar där?

Det kanske inte är avsnittsbrytningarna som spökar, det kan ev vara rubrikmallarna som skapar sidbrytningar.

Kolla i formatmallen för Rubrik 1 exempelvis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej Britt!

Tack för dina funderingar, ska svara så gott jag kan.

De dolda sidorna finns med i statusraden, och när jag bläddrar kan det stå exempelvis sida 4 och nästa sida är sida 6 - och däremellan ligger alltså en dold sida.

De tomma sidorna syns i utskriftslayoutläget, ja.

När jag tittar på Visa/dölj tecken syns det ibland oönskade kapitelbrytningar innan en tom sida, men inte alltid. Om jag hittar och tar bort den kapitelbrytningen dyker det ofta upp en eller fler dolda sidor någon annanstans i dokumentet. Det kan också bli så att om jag tar bort en oönskad kapitelbrytning kan andra tomma sidor, på olika ställen i dokumentet, försvinna.

När det gäller formatmallar med rubrik har jag inte använt dem som man ska - kapitlen börjar med rubriker i den mall som blir automatiskt, vilket är antingen rubrik 1, rubrik 2 eller brödtext (+ att jag lägger in mitt typsnitt och teckenstorlek). De tomma sidorna är inte kopplade till någon särskild rubrikmall, utan de kan kan dyka upp överallt. Jag hittar inget konstigt i formatmallarna heller.

Har du några idéer utifrån det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...