Gå till innehåll

inventarielista i Excel


Gå till lösning Löst av MH_,

Recommended Posts

Hej jag har två problem i Excel som jag hoppas att någon kan hjälpa att lösa åt mig.

1. Jag har en maskin som är inköpt 2016-02-14 men om 7 år är den enligt företaget förgammal (teknisk livslängd uppnått) och jag vill då att den ska bli typ rödmarkerad efter 7 år. hur gör      jag det på smidigaste sätt i Excel ?

2. Sen ett annat problem är att denna ska på service vart annat år. Exp. 2018-02-14 röd 2018-03-15 grön 2020-02-14 röd också vidare. 

 

Redigerad av Roger Blomqvist
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Ingen exakt lösning. Men lite byggstenar. Antag att inköpsdatum står i cell A1:

2016-02-14 (ett högerställt, "riktigt" datum)

Då kan du kan använda formeln IDAG() för att få dagens datum och räkna ut diffen i en anna cell. Exempel (dagar sedan inköp):

=IDAG()-A1

Eftersom du använder IDAG() och länkar till ett datum så kan excel försöka visa resultatet som ett datum (1907-någonting). markera cellen och tryck Ctrl+noll (0) eller högerklicka och  välj "formatera celler", tal eller allmänt.

Det här kan du använda för att kolla om det gått 7 år

=OM((IDAG()-A1)>365*7;"RÖD";"")

Istället för 365*7 så kan du använda EDATUM() som räknar månader (och tar hänsyn till skottår osv) 

=om(IDAG()>EDATUM(A1;12*7);"RÖD";"")

Ok. Nu ville du inte ha texten "röd" utan färgen röd

Markera cell A1
START->Villkorsstyrd formatering->ny regel->bestäm vilka...använda en formel

skriv in formeln

=IDAG()>EDATUM(A1;12*7)

image.png.a6ddbee492b35a55a9e28a642394ee9d.png

och tryck på knappen [Formatera..], fliken fyllning och ange den färg du vill ha

 

När du fått den tekniska livslängden att fungera så kan du lägga till flera villkor om du vill. Gå till:

START->Villkorsstyrd formatering->Hantera regler så kan du duplicera regeln du skapade och gå in och ändra villkor/färg.

Du kan stapla en massa villkor. Exempel som kollar om dagens datum ligger mellan 2 år och 2år+1 månad

=OCH(IDAG()>=EDATUM(A1;12*2);IDAG()<=EDATUM(A1;12*2+1))

image.thumb.png.24cca24ef14ca0e78ae70055c00ff503.png

OSV.

Det här är lite "kinkigt" avseende vilken ordning villkoren ligger och beroende på om du kryssat i "avbryt om sant".

Du får testa och leka dig fram.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...